Sok kereskedő bukik el az árcédula hiányosságai miatt

Javult a helyzet, de így is a vizsgált üzletek harmadában, 600 ezer termék 3 százalékánál volt gond tavaly az árak feltüntetésével.


A fogyasztóvédelem tavaly ötezer bolt árfeltüntetési, áralkalmazási gyakorlatát ellenőrizte, és csaknem 1700 helyszínen talált hiányosságokat - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). Amikor vásárolsz, nyilván nem gondolsz arra, hogy egy árcédulát hogyan kell helyesen, az előírásoknak megfelelően kitölteni. Megtetszett, megfogod, viszed és fizeted a terméket. Csakhogy vannak szabályok, amiket minden kereskedőnek tiszteletben kell tartania. Így például:

A kereskedőnek, vállalkozónak a vásárló által ténylegesen fizetendő eladási árat, az egységárat és a szolgáltatás díját egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan, forintban kell feltüntetnie. A fogyasztónak az általános forgalmi adót és egyéb tételeket is tartalmazó bruttó árat kell látnia. Az eladóknak nemcsak a hagyományos üzletekben, áruházakban, hanem az internetes forgalomban és a hirdetésekben, prospektusokban, egyéb reklámanyagokban is be kell tartaniuk az előírásokat.

Ha két ár van, te nyersz

Ha kétféle árat tüntet fel, a kereskedő az alacsonyabbikon köteles értékesíteni a terméket, még akkor is, ha azt például elütés miatt hibásan szerepeltette. Az ellenőrök a megtévesztő akciókat is igyekeznek kiszűrni. Bekérik az akciósan kínált termék korábbi árát, amit összehasonlítanak az újjal. Így könnyen kibukik, ha valami mégsem akciós. Fontos szabály, hogy a leértékeléseknél az eladónak nem elegendő az engedmény mértékét százalékosan feltüntetni, a vásárlónak a teljes fizetendő árat látnia kell.

Jövőre még jobban védik a fogyasztókat

2022 májusától jelentősen megváltoznak az akciós árak feltüntetésének szabályai. A leértékelés mértékét az árcsökkentés bejelentése előtt harminc nappal alkalmazott legalacsonyabb árhoz viszonyítva kell majd meghatározni.

Jövő tavasztól így már nem fordulhat elő, hogy az üzlet csak azért emeli meg pár napra egy-egy termék árát, hogy aztán nagyobb mértékű, látványosabb leértékeléseket jelenthessen be

- emelte ki Keszthelyi Nikoletta, az ITM államtitkára.


Ne hagyd ki!