A Beteg Épület Szindróma, angolul „Sick Building Syndrome” (SBS) kifejezést két évtizede használják annak a jelenségnek a leírására, amikor a rosszul megépített, műszakilag elhanyagolt, felületesen karbantartott ingatlanok komoly, a teljesítményüket is károsan befolyásoló egészségi problémákat okoznak a bennük élő, dolgozó embereknek. A digitális építőipari platformját Magyarországon is forgalmazó PlanRadar összefoglalta, hogy a digitalizáció hogyan támogatja a veszélyes szindróma kialakulásának megelőzését az épületek megfelelő és folyamatos karbantartásával.
Napjainkban az időnk jelentős részét zárt térben töltjük, többnyire a munkahelyünkön, az iskolában vagy otthon. Az SBS nehezen diagnosztizálható, ezért nem csoda, ha az emberek jelentős részében fel sem merül az a lehetőség, hogy egészségi panaszaik, testi és lelki bajaik, rosszabb esetben betegségeik kiváltó okát az épületek rossz állapotában keressék. Az intő jelekre éppen ezért érdemes fokozottan odafigyelni. Jellemző tünet a fejfájás, a szem-, orr- vagy torokirritáció, a száraz köhögés, a száraz vagy viszkető bőr, szédülés, hányinger, koncentrációs nehézségek, fáradtság, szagérzékenység, valamint érzelmi problémák, például depresszió és ingerlékenység.
Az is az SBS-re utalhat, hogy a legtöbb ember megkönnyebbülést érez, miután elhagyja az adott épületet, és végül az is fontos kitétel, hogy a felsorolt tünetek nem magyarázhatók mással.
A PlanRadar szakmai útmutatójában bemutatott digitális megoldások révén lehetővé válik az épületek folyamatos és részletes állapotfelmérése, ami biztosítja a megfelelő karbantartást és javításokat, ezáltal segítve az SBS megelőzését. Ahhoz, hogy megértsük, mi okozhatja az SBS-t és hogyan előzhetjük meg, érdemes megvizsgálni azokat a tényezőket, amelyek közvetlenül hozzájárulnak a szindróma kialakulásához.
Az SBS-t számos tényező együttes hatása okozhatja, például a por, a füst, a hőmérséklet-változások, a zsúfoltság, a levegő oxigénszintjének csökkenése, légszennyezés, a baktériumok, vírusok elterjedése. Műszaki problémák, így a fűtési, szellőztetési és légkondicionáló rendszerek hiányosságai, hibái. A szellőztetésnek kulcsszerepe van az épületek levegőminőségében, de minden esetben fenn kell tartani az egyensúlyt a megfelelő hőmérséklet és a friss levegő biztosítása között az egészséges környezet megteremtése érdekében. A nedvesség lecsapódása a falakon a penészgombák elszaporodásához vezethet, ami légzési nehézségeket, allergiát okozhat, ezért az épületek tervezésekor, építésekor, üzemeltetésekor különös gondot kell fordítani a megfelelő szigetelésre, de akár a bútorok elhelyezésére is.
A szennyezés forrásait a legegyszerűbben a fűtő-hűtő-szellőztető rendszerek folyamatos karbantartásával, szigeteléssel, a belső burkolatok és a könnyen tisztítható berendezési tárgyak, szövetek, bútorok megválasztásával lehet megelőzni, megszüntetni. A korszerű digitális megoldások alkalmazása jelentősen csökkenti az SBS kialakulásának veszélyét, támogatja az egészséges környezet megteremtését és fenntartását, ráadásul növeli az épületek élettartamát, értékét.
A PlanRadar megoldásai
Az épület állapotának folyamatos ellenőrzése: A digitális platform biztosíthatja az épületek minden helyiségének és elemének – szerkezet, tető, homlokzat, műszaki berendezések – folyamatos felügyeletét. Így az esetleges problémák, például a szellőzés vagy a légkondicionálás hibái gyorsan azonosíthatók és kezelhetők, még mielőtt komolyabb egészségügyi problémákat okoznának.
Rendszeres karbantartás: aszoftver támogatja az épületek részletes karbantartási tervének kidolgozását és végrehajtását, ami segít megelőzni a problémák felhalmozódását, jelentősen mérsékeli a nagyobb javítások és költségek kockázatát.
A hibák gyors azonosítása: A felhasználók gyorsan rögzíthetik a hibákat mobileszközeiken. A dokumentáció és a kommunikáció hatékony kombinációjának köszönhetően az épületkarbantartás-menedzsment teljes folyamata átláthatóvá válik. Minden tevékenység és eredmény valós időben nyomon követhető, minden teljesítés, előzmény utólag is ellenőrizhető, amivel a felhasználók időt és pénzt takarítanak meg.
Jobb kommunikáció és együttműködés: A platform folyamatos információcserét biztosít a projektek szereplői között, ami jelentősen megkönnyíti a feladatok kiosztását, teljesítésük ellenőrzését, kiváltja az időigénye helyszíni vizsgálatokat, személyes találkozókat.