Minden iratunk egy appban: ez a DÁP
A Digitális Állampolgár appban sorbanállás helyett egy kattintással elintézhetünk szinte mindent.


Megérkezett a Digitális Állampolgár alkalmazás, amely új korszakot nyit a magyarországi ügyintézésben. Az applikáció már most számos funkciót kínál, és a tervek szerint 2025-re teljes értékű digitális adattárcává válik.

Idén szeptemberben vált elérhetővé a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás, amely a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) részeként új szintre emeli az online ügyintézést Magyarországon a kormányzat állításai szerint. Az app lehetővé teszi, hogy mobiltelefonnal igazoljuk magunkat személyi igazolvány vagy egyéb fizikai okmányok nélkül, sőt, olyan feladatokat is elvégezhetünk vele, mint időpontfoglalás kormányablakba vagy erkölcsi bizonyítvány igénylése - írja a Portfolio.

Egy kattintással az összes iratunk elérhető lesz

A program elsődleges célja, hogy egyszerűsítse az állampolgárok életét, és feleslegessé tegye a sorban állást. Az alkalmazás letöltése és regisztráció után egy kattintással biztosítja a hozzáférést számos állami és jövőre már piaci szolgáltatáshoz is.

A Digitális Állampolgár appban már most számos lehetőség elérhető:

- QR-kód segítségével igazolhatjuk személyazonosságunkat, kiváltva a személyi igazolványt, útlevelet vagy jogosítványt.
- Egyszerű belépést biztosít állami weboldalakra és alkalmazásokba jelszó nélkül.
- Egy helyen érhetők el személyes adataink, például a TAJ-szám vagy gépjárműadatok.
- A digitális erkölcsi bizonyítvány igénylése csupán néhány gombnyomás.
- Gyors időpontfoglalás kormányablakokba a legnépszerűbb ügytípusokra.

Az indulás utáni első két hétben 140 ezren töltötték le az appot, november végére pedig ez a szám 400 ezerre nőtt.

A DÁP további funkciókkal bővül 2024-ben és 2025-ben. Ezek közül a legfontosabbak:

- Digitális aláírás (2024 vége): Hivatalos dokumentumok aláírása papír helyett digitálisan, ami az EU minden tagállamában érvényes lesz.
- Szelfis azonosítás (2025 eleje): Egyszerű regisztráció személyi igazolvány vagy útlevél befotózásával és szelfi készítésével.
- Hiteles adattovábbítás (2025. február): TAJ-kártya, adókártya és más okmányadatok megosztása digitális formában, kiváltva a fizikai kártyákat.
- Piaci szolgáltatók csatlakozása (2025. június): Bankok, közmű- és telekommunikációs szolgáltatók felületeire való belépés az alkalmazással.

2025 nyarán elindul a megújult ePapír szolgáltatás, amely életesemény-alapú ügyintézési lehetőségeket biztosít. Elsőként a használt gépjárművek eladásához és vásárlásához kapcsolódó ügyeket lehet majd intézni.

A kormány célja, hogy 2025 végére a Digitális Állampolgár teljes értékű digitális adattárcává váljon, amelyben minden okmány digitális változata elérhető lesz, és egyszerűen igazolható lesz például az életkor vagy kedvezményekre való jogosultság.

Jönnek a fennakadások is az újdonságokkal

A változások persze mindig járnak fennakadásokkal is. Januártól jön a kétfaktoros hitelesítés az Ügyfélkapu rendszerében, a változásra azonban szakmai szervezetek szerint sem a társadalom, sem a könyvelők nincsenek felkészülve. Utóbbiak munkája gyakorlatilag megbénulhat, hiszen képtelenek lesznek intézni ügyfeleik ügyeit.

Január 16. után kizárólag kétfaktoros azonosítással lehet majd belépni az Ügyfélkapuba, ami azt jelenti, hogy a felhasználónév és jelszó kombináció nem lesz elegendő. A második azonosítási faktort egy telefonos autentikátor alkalmazás által generált számkombináció jelenti majd, ám ennek használatához előbb a telefont (illetve az arra telepített autentikátort) egy QR-kód beolvasásával párosítani kell az állampolgár (ügyfél, felhasználó) fiókjához.

Az új rendszer célja a biztonság növelése, hiszen az Ügyfélkapun keresztül egyre több állami ügy intézhető, beleértve a személyi igazolvány kiváltását is. Azonban a rendszer technikai részleteit és a felkészülési idő rövidségét kritika éri, hiszen sokan nincsenek felkészülve az új technológiákra, és az átállás hatalmas zavarokat okozhat a hétköznapi ügyintézésben.


Ne hagyd ki!