A francia monopóliumellenes hatóság korábban arra kötelezte a Google-t, hogy folytasson tárgyalásokat azokkal a hírszolgáltató vállalatokkal, amelyek anyagait a cég újra publikálta. A hatóság szerint a Google ezzel megkárosította az érintett vállalatokat, amelyek így kárpótlásra jogosultak. A versenyhivatal most arra jutott, a Google nem tett ennek eleget, így 500 millió euróra büntette. A vállalat most két hónapot kapott arra, hogy pótolja az elmaradását a hírszolgáltatókkal. Ha ez nem valósul meg, akkor büntetés naponta 900 ezer euróval fog gyarapodni. A Google csalódottságát fejezte ki a döntés kapcsán, mondván, hogy mindent megtett azért, hogy jóhiszemű tárgyalásokat folytasson az érintett vállalatokkal.
Az egész ügy 2019-ben indult, amikor Franciaország egy olyan törvényt fogadott el, amely a hírszolgáltatók javát szolgálta. Ennek értelmében a Google köteles kompenzációt fizetni azoknak a vállalatoknak, amelyek híreit megjelenítette a platformjain. A Google válaszul minden felületén letiltotta az összes uniós tartalmat Franciaországban, és csak azokat jelenítette meg, amelyek tulajdonosai beleegyeztek, hogy ingyen használhassa azokat a Google. Ennek következtében két hírszolgáltató felnyomta a Google-t a hatóságnál arra hivatkozva, hogy a cég visszaélt a piaci hatalmával. A versenyhatóság végül a hírszolgáltatók javára döntött.
Van mire nézni
Nem ez volt az első eset, hogy a Google-nek meggyűlt a baja az európai törvényekkel.
2017-ben volt az első jelentősebb eset, amikor az EU 2,42 milliárd euróra büntette a keresőóriást, mert akadályozta a vásárlási lehetőségeket összehasonlító rivális cégek működését.
Az eddigi legnagyobb büntetést is az uniónak köszönheti a cég. 2018-ban 4,34 milliárd euróra büntették a Google-t. Kiderült, hogy arra használta az Android operációs rendszerét, hogy blokkolja a rivális vállalatokat. Ugyancsak az EU 2019-ben 1,49 milliárd euró befizetésére kötelezte a vállalatot, amikor letiltotta a rivális keresőmotor-alapú hirdetési szolgáltatókat a platformjáról.
A franciákkal sem ez az első konfliktusa a cégnek. A versenyhatóság alig egy hónapja 220 millió euróra büntette a vállalatot, mert visszaélt a reklámpiac felett gyakorolt hatalmával. A Google idén februárban is kapott egy 1,1 millió eurós taslit a franciáktól, mert félrevezette a felhasználókat a turisztikai célpontok értékeléseivel.