.
A luxemburgi központú szervezet jelentésében azt írja, az uniós szabályok szerint a légitársaságok a jogszabályok értelmében kötelesek visszafizetni az utasoknak a jegyük árát, ha törlik a járatukat. Számos légitársaság azonban, jogellenesen arra kényszerítette az ügyfeleit, hogy készpénz helyett utalványt fogadjanak el. Az uniós számvevők rámutattak, a tagállamok által gyakran összehangolatlanul bevezetett utazási korlátozások miatt legalább hétezer légi útvonalat zártak le az európai repülőtér-hálózatokon, és a járattörlések utasok tízmillióit érintették 2020 márciusa és 2021 márciusa között. Ilyen esetekben az uniós jogszabályok értelmében az utasoknak jogukban áll visszakapni a törölt járatra szóló jegyük árát vagy átfoglalni más járatra. A válság első hónapjaiban azonban sok utas veszített el olyan összegeket, amelyek megillették volna őket. Ehhez esetenként a tagállamok is hozzájárultak: tizenöt tagállam, köztük Belgium és Franciaország olyan rendkívüli intézkedéseket fogadott el, amelyek mentesítették a légitársaságokat és az utazásszervezőket utasok kártalanítását előíró kötelezettségek alól.
És az utasjogok?
A jelentés szerint az Európai Bizottság rendkívüli sürgőséggel hagyta jóvá a nehéz helyzetbe került légitársaságoknak és utazásszervezőknek nyújtott állami támogatásokat.2020 márciusa és 2021 áprilisa között a tagállamok együttesen közel 35 milliárd euró közpénzt kaptak a légitársaságok támogatására. A francia Air France és a holland KLM például együttesen több mint 11 milliárd eurót kapott, a német Lufthansa több mint 6 milliárd eurót, a belga TUI, a portugál TAP és a svéd központú SAS légitársaság több mint egy-egy milliárd eurót kapott. A tagállamok ugyanakkor nem írták elő a légitársaságoknak nyújtott támogatás feltételeként, hogy azoknak kártalanítaniuk kell az utasokat, pedig az uniós bizottság egyértelműen tudtukra adta, hogy ezt megtehetik. A tagállamok végül a légitársaságok belátására bízták a légi utasoknak nyújtható visszatérítéseket, amelyek saját fontossági sorrendjük szerint használhatták fel a kapott állami támogatást. A számvevők szerint emiatt a légi utasok igen eltérő bánásmódban részesültek a különböző uniós tagállamokban. A lemondott utazásuk fejében sok utas volt kénytelen utalványt elfogadni, amelyek azonban nem mindig élveznek védelmet a légitársaságok csődje esetén, ráadásul így még kevesebb esélyük maradt arra, hogy visszakapják pénzüket. Az Európai Számvevőszék jelentésében ajánlásokat fogalmazott meg az Európai Bizottságnak, hogy a jövőben jobban védje a légi utasok jogait.