A tilalom augusztus elsején lép életbe, a több mint 25 ezer tonnás hajókra érvényes, amelyek nem hajózhatnak be a Szent Márk térhez vezető csatornába. Az olasz kormány már áprilisban, egy 2019-es baleset miatt már elfogadott egy ilyen döntést, de júniusban egy monstrum megszegte a korlátozást, ami kiváltotta az ellenzők tiltakozását.
A kormány azt követően hozta meg a döntést, hogy az UNESCO kilátásba helyezte, veszélyeztetett világörökségi helyszínné nyilvánítja Velencét. A most elrendelt tilalom értelmében a több mint 25 ezer tonnás hajók nem hajózhatnak be a Szent Márk térhez vezető Giudecca-csatornába. Velence lakosai és a nemzetközi közösség évek óta sürgette az éppen aktuális olasz kormányt, hogy tiltsa ki a nagy hajókat a lagúnából, amelyet szennyeznek és veszélyeztetik törékeny ökoszisztémáját, valamint a város épületeinek stabilitását.
Ezek az aggodalmak ellentétben álltak a kikötői hatóságok és az idegenforgalmi intézmények érdekeivel, amelyek szerint a városnak szüksége van az óceánjárók jelentette forgalomra. A 25 ezer tonnás korlát azt jelenti, hogy csak kis utasszállító kompok és áruszállítók használhatják a Giudeccát.
Az olasz meló
Francesco Galietti, a nemzetközi tengerjáró hajózási társaságok szövetségének (CLIA) olasz elnöke közölte, hogy a csoport üdvözli a nagy hajók számára kijelölt alternatív útvonalat, és a kormány döntését nagy előrelépésnek nevezte. Áprilisban, vagyis az előző tilalom elrendelésekor Mario Draghi miniszterelnök kormánya határozatot hozott arról, hogy terminált építenek a lagúnán kívül a 40 ezer tonnánál nagyobb utasszállító hajók és konténerhajók számára. Ez azonban még nem készült el. Időközben a nagy hajókat arra kötelezték, hogy Marghera ipari kikötőben kössenek ki, de ott nincs megfelelő kikötői hely a tengerjárók számára. A feladat megoldására kormánybiztost neveztek ki.