A Goldman Sachs befektetési bank jelentése szerint a mesterséges intelligencia (AI) a következő években 300 millió teljes munkaidős álláshelyet válthat ki. Mutatjuk, mely pozíciók fognak nagy valószínűséggel megszűnni a folyamat során.
1. Ügyfélszolgálati képviselő
Ahogy a Nexford University írja, a legtöbb ügyfélszolgálati interakció már most sem telefonon történik, hanem írásos formában, ez pedig egyre kevésbé igényli az emberi alkalmazottak jelenlétét. Az ügyfelek kérdései és problémái ugyanis általában visszatérőek, tehát a megválaszolásuk nem igényel magas érzelmi vagy szociális intelligenciát. Éppen ezért a mesterséges intelligencia kiválóan felhasználható arra, hogy automatizált válaszokat adjon a gyakran feltett kérdésekre.
2. Könyvelő
Számos vállalat használ már automatizált megoldásokat és mesterséges intelligenciát a könyvelésében. Mivel az AI-alapú könyvelési szolgáltatások felhőalapon állnak rendelkezésre, az emberi alkalmazottakhoz képest sokkal nagyobb rugalmasságot nyújtanak. Igénybevételük ráadásul lényegesen olcsóbb, mint egy alkalmazott fizetése ugyanennek a munkának az elvégzéséért.
3. Adatelemző
Az adatelemzés és a kutatás területén már most is széles körben alkalmazzák a mesterséges intelligenciát az új információ emberi segítség nélküli feldolgozására. A modern számítógépek teljesítménye egyre inkább lehetővé teszi, hogy mindez hatékonyan működjön, ezért a technológia további fejlődésével könnyen előfordulhat, hogy nem lesz szükség emberi alkalmazottakra ezen a területen.
4. Raktári munkás
Az online értékesítés folyamatosan növekvő iparág, ahol egyre nagyobb igény van automatizált, hatékony rendszerekre. Az alapszintű automatizálás egy raktárban lehetővé teszi a csomagok helyének gyors meghatározását és a személyzet gördülékeny irányítását, a mesterséges intelligencia pedig a közeljövőben valószínűleg gépesített visszakeresést és rakodást is végezhet majd, ezzel növelve a szállítási kapacitást – és csökkentve az emberi alkalmazottak számát.
5. Fordító
Több kutatás is kimutatta, hogy az AI-alapú ChatGPT sokkal jobb munkát végez a fordításban, mint a Google Translate, és nem túl komplikált szövegek esetén egy junior fordítónál is jóval gyorsabb és hatékonyabb. Ahogy a vállalatok versenyeznek a nyelvi modellek tökéletesítéséért és a rendszerek idegen nyelveken történő betanításáért, úgy egyre inkább csökkenni fog a kezdő fordítók iránti igény.
6. Gyorséttermi rendelésfelvevő
Világszerte több ezer gyorsétteremben már most is automatizált gépek veszik fel a vásárlók rendeléseit. Az emberi interakcióra leginkább a drive-thru éttermekben van szükség, ahol a vendég beszélgetés közben, általában sok változtatás után találja ki, hogy mit is szeretne enni. Az AI-alapú nyelvi modellek azonban lehetővé teszik, hogy a vállalatok ezen a területen is elkezdjenek újítani. A Wendy's például nemrég jelentette be, hogy az ohiói Colombusban hamarosan megnyitja az első olyan drive-thru részleget, ahol mesterséges intelligenciával működő robotok veszik majd fel a rendeléseket. A cég vezérigazgatója, Todd Penegor így nyilatkozott: „Nem fogod észrevenni, hogy nem egy emberi alkalmazottal beszélsz.”