Mi lesz a dunaújvárosi vasművel? Megszólalt a kormány
Fotó: Shutterstock

Mi lesz a dunaújvárosi vasművel? Megszólalt a kormány (Frissítve)

A kormány felhívta a tulajdonos Liberty figyelmét, hogy a dunaújvárosi vasműnél a bérek kifizetése az első, ebben nem lehet késedelem, a cég rendezze az esedékessé váló bérek kifizetését - mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államtitkára egy budapesti sajtótájékoztatón.


Lóga Máté megerősítette, hogy kedden fizetésképtelenség miatt felszámolási eljárás indult a Liberty két leányvállalata ellen. Kifejtette, hogy az európai acélgyártás rendkívül nehéz időszakát éli, főként a háborúra adott elhibázott szankciós válaszok és az energiaárak elszabadulása miatt. Ráadásul az acél világpiaci ára az elmúlt időszakban inkább stagnált vagy csökkent. Mindez ahhoz vezetett, hogy bizonytalanná vált a dunaújvárosi vasmű működése, annak ellenére, hogy a kormány mindent megtett a vasmű megmentéséért.

Lóga Máté felidézte, hogy Dunaújvárosban a korábbi külföldi menedzsment tevékenysége miatt 2022 végére fizetésképtelen helyzet állt elő, a dunai vasmű működése ellehetetlenült, ezáltal több ezer munkavállaló került veszélybe. Erre a kormány gyorsan reagált, és megteremtette a gyár életben maradásának feltételeit, gyors pénzügyi segítségnyújtásról döntött, és hónapokon keresztül több mint 4000 dolgozó bérét fizette, annak érdekében, hogy "a vasmű lelkét adó családok" ne kerüljenek veszélybe.

Elmondta, hogy az akkori felszámolási eljárás során a vasmű megvásárlására a Liberty Steel adott be érvényes és nyertes pályázatot. A dunai vasmű megvásárlását követően a Liberty egy 100 napos programot dolgozott ki, ebben vállalta egyebek mellett, hogy stabilizálja és felfuttatja a termelést, valamint elősegíti a dolgozók megélhetését, és folyamatosan fejleszti a béreket.

Azonban abból, amit a Liberty megígért, szinte semmi nem teljesült, így 2024. szeptember végére a vasmű ismét nehéz helyzetbe került

Czomba Sándor az NGM foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára részletezte, hogy a kormány 2023-ban igen jelentős támogatással igyekezett az akkori helyzetet kezelni, ugyanis a vasmű dolgozóinak bérére hat hónapon keresztül a bérgarancia alapból 17,6 milliárd forintot fizettek ki.

A mostani helyzetre utalva az államtitkár a kormány részéről azt ígérte, hogy minden lehetséges eszközzel segítik a munkavállalókat. Hogy ez a segítség térben, időben és milyen módon valósul meg, az attól is függ, hogy a következő napokban, hetekben mi történik. (Nyitóképünk illusztráció)

Frissítés

A Liberty közölte, hogy végig tartották a vállalásaikat a Dunaferr felvirágoztatása érdekében

2022 decemberében a magyar kormány felkérte a Liberty Steel Groupot, hogy lépjen be a Dunaferr vas- és acélmű irányításába, megelőzve annak összeomlását, elkerülve a működés visszafordíthatatlan károsodását, valamint egy egészségügyi és biztonsági katasztrófa bekövetkezését. A Liberty által kötött szerződések és az európai hálózathoz való hozzáférés lehetővé tette, hogy a vállalat a csoport műszaki és kereskedelmi szakértelmére támaszkodva megszervezze a kohó újraindítását, valamint visszatérjen a piacra – írta közeményében a Liberty.

A Liberty a Dunaferr vas- és acélmű felvásárlása után bízott abban, hogy reális esélyek nyílnak a termelés felfuttatásához szükséges működő tőke megszerzésére. Annak ellenére, hogy a magyar kormány támogatta a folyamatot, a piac hanyatlása és az európai acélipar bizonytalansága miatt a vállalatnak nem sikerült új működő tőkét szereznie a magyar bankoktól. Ezek a tényezők a vártnál alacsonyabb termelési volumenhez és időszakos működéshez vezettek. Mindezek ellenére a Liberty megtartotta összes munkavállalóját, és 10 százalékos bérfejlesztést, valamint bónuszt biztosított számukra. Ezen felül beszállítói kapcsolatokat épített ki, létrehozott egy kínai állami támogatású konzorciumot az új elektromos ívkemencék beruházásához, és külső működő tőkét szerzett a termelés újraindításához.

Ne hagyd ki!