2024 folyamán körülbelül 8400 fő részvételével végzett el egy kutatást a Z generáció értékrendjével és vásárlási szokásaival kapcsolatban a Diverzum, a Quantum Digitális Diákszövetkezet, Steigervald Krisztián (SteiGen) és a PwC. Az eredményekből kiderül, átlagosan milyen fizetésre vágynak a fiatalok, valamint motivációikról is jobb képet kaphatunk.
Egy generáció nem tud lusta lenni vagy szorgalmas, maximum másképp áll hozzá a munkához, másképp motiválható. Többek között erről szól ez a kutatás is
– idézi a HR PortálSteigervald Krisztián generációkutatót.
A kutatásból kiderül egyebek közt, hogy a Z generáció tagjai számára a digitális világ a legfontosabb információforrás, akár vásárlásról, munkáról, tanulásról vagy barátokról van szó. Tagjai átlagosan napi 4,6 órát töltenek az interneten, de a generáció egyharmada lényegében minden ébren töltött percében online van. Más generációkkal összehasonlítva így egyértelműen ők töltik a legtöbb időt internetezéssel.
Talán a legfontosabb ismérv, hogy a Z generáció számára az élményalapú élet nem preferencia, hanem alapbeállítás, egyfajta életfilozófia, ez pedig meghatározza mindennapjaikat és vásárlási szokásaikat is. Az fiatalok több mint harmada preferálja az azonnali örömet, elégedettséget és boldogságot ígérő termékeket és szolgáltatásokat.
Az élményorientáltság pedig az anyagi vágyaikban is tetten érhető. A Z generáció megkérdezett tagjai átlagosan jelenlegi anyagi lehetőségeik hatszorosát, havi 393 000 forintos fizetést szeretnének. Ebből 94 százalékuk étkezésre, 82 százalékuk prémium előfizetésekre, 80 százalékuk pedig szórakozásra költene.