A legjobb három
Pandémia ide vagy oda, a Lidl 20 százalékkal 823,7 milliárd forintra tudta növelni bruttó forgalmát, amivel az élelmiszer és napicikk (FMCG) kiskereskedelem legnagyobb szereplőjévé vált – derül ki a Trade Magazin összeállításából. A második helyezett nagy meglepetésre a Spar is komolyan, 679,6 milliárd forintról 738,9 milliárd forintra tudta növelni boltjai forgalmát, amivel a lista második helyére ugrott. A hosszú évek óta piacvezetőnek számító Tesco forgalma 737,5 milliárd forinton stagnált, így be kellett érnie a harmadik hellyel.
A diszkont mindent visz
A siker titka a Trade Magazin elemzése szerint az organikus és az expanziós növekedés ötvözése, valamint a kevésbé jól teljesítő boltok bezárása. A Lidl teljesítménye pedig azért is kiemelkedő, mert a pandémia alatt megnőtt az élelmiszer- házhoz szállítás népszerűsége, ám a diszkontlánc nem kínál ilyen szolgáltatást. A diszkont üzleti modell olyannyira sikeres Magyarországon, hogy egyetlen más kereskedelmi forma sem tudott hozzá hasonló növekedést felmutatni. Miközben a hipermarketek folyamatosan piacot veszítenek, a diszkontláncok piaci részesedése már 30 százalék körül van.
Nyertek a kisboltok is
A szaklap szerint a pandémia nyertesei a termékkínálatukon az igényeknek megfelelően gyorsan változtatni képes kisboltok lehetnek, miután a vevők a fertőzéstől való félelmükben kerülték a nagy boltokat, ráadásul ritkábban vásároltak ugyan, ám akkor nagyobb mennyiségben. Mivel Spar évek óta nagy hangsúlyt helyez kisebb üzleteire és sokat költ fejlesztésre is, így előretörése talán a pandémiának is köszönhető. A dobogó alatt nem sokat változott a helyzet, a sok kis üzlettel működő Coop, CBA és Reál triász őrzi negyedik, ötödik és hatodik helyét a rangsorban, igaz az ő forgalmuk is stagnált 2020-ban.