Rövid volt az évad, negyedére csökkent a cirkuszok bevétele a járványügyi korlátozások miatt.
Még egy ilyen évet nem bírnánk ki, a 2019-i bevételeknek csak a 30-40 százalékát kerestük meg
– így jellemezte a tavalyi szezont Eötvös Loránd. Az általa vezetett Eötvös Cirkusznak például - a tavasztól őszig tartó évad helyett - négy hónap előadásaiból kell fenntartania magát, ez pedig még úgy is kevés, hogy közönség ki volt éhezve a látványosságra, és nyáron sokan elmentek a műsoraikra- írja a Népszava.
Más társulatokhoz hasonlóan az Eötvös Cirkusz is pályázott a Köszönjük, Magyarország-program forrásaira, és összesen 4,5 millió forintot kapott. Ennek fejében ingyenes vidéki előadásokat kellett tartaniuk, amelyekre a helyi önkormányzatok hoztak nézőket. Eötvös Loránd büszke arra, hogy nem kellett elküldeniük a dolgozókat, és senki nem váltott pályát, nem keresett új munkahelyet a csapatból.
Hatalmas csapást jelentett a járvány a legnagyobb hazai utazó cirkuszra, a Magyar Nemzeti Cirkuszra is. A több mint 8 hónapra tervezett évadból végül 3,5 hónapot sikerült tető alá hozniuk, bevételük a korábbi negyedére esett vissza – ráadásul, az Eötvöshöz hasonlóan, helyet és ellátást kellett biztosítaniuk a korábban leszerződött külföldi artisták többségének. Az összeomlást csak úgy tudták elkerülni, hogy kihagyták a vadállatos produkciókat, és megnyitották a szadai Safari parkot - ennek bevételeiből tudták élelmezni a társulat állatait.
Segített az állam, de ez kevés
A társulatok és a művészek - Fekete Péter, az Emmi kulturális államtitkárának, a Fővárosi Nagycirkusz korábbi igazgatójának áprilisi bejelentése szerint - mintegy 350 milliós támogatást kaptak a Nemzeti Artista- Előadó- és Cirkuszművészeti Központon keresztül. Ebből futotta 18 utazó cirkusz és öt alternatív társulat produkcióira - mintegy 57 millió forint értékben - de a munka nélkül maradt artistáknak is elkülönítettek egy 10 milliós gyorssegélyt, amit az Artistaművészek és Cirkuszi Dolgozók Szakszervezete oszthatott ki az érintettek között. A lap azt írja, hogy az önmagában nem elég a túléléshez.
Az oroszlánnal lehet a legjobban keresni
A cirkuszművészek keresete az alkalmi szerződésektől függ, a gázsi nagyságát az határozza meg, hogy a fellépő vagy fellépők hol játszottak addig, hány díjat tudnak felmutatni, milyen csúcsprodukciót hoznak a cirkuszhoz. Eötvös elmondása szerint a legtöbbet az állatidomár truppok kereshetik egy társulatnál, hiszen veszélyes és népszerű produkciókat mutatnak be, amik költségesebbek egy „szimpla" zsonglőrmutatványnál. - A közönség 90 százaléka rájuk kíváncsi, sokan el sem jönnek, ha kiderül, hogy a cirkuszban nem lép fel elefánt vagy oroszlán – magyarázta Eötvös Loránd, miért kell az ilyen vendégművészeket alaposan megfizetni. A legkevesebbet az egy-két mutatvánnyal szerződő vagy pályakezdő artisták keresnek – helyzetük azonban nincs kőbe vésve, egy új produkcióval ők is betörhetnek.