Az új megállapodás egyszerűbb, jobb és igazságosabb, mint a régi - fogalmazott az építési és közlekedési miniszter Facebook posztjában, miután Karácsony Gergely főpolgármesterrel megállapodott arról, hogy március 1. után a főváros egész területén változatlanul érvényes marad a Budapest-bérlet, a BKK pedig elfogadja a Pest vármegyére váltott, illetve az országbérletet.
A megállapodás minta minden vidéki település számára is, amivel megnyílt az út a valódi, nemzeti tarifaközösség előtt - közölte Lázár János, megjegyezve, hogy az új tarifarendszerrel nyernek a vidékről ingázók, mert országbérlettel is lehet majd utazni a BKV-n. 75 ezer felnőttnek mintegy 10 ezer forinttal, 85 ezer nagydiáknak pedig mintegy 3500 forinttal kerül majd kevesebbe a közlekedés havonta.
Az agglomerációban élő kisdiákok azért nyernek, mert 14 éves kor alatt teljesen ingyenessé válik a közlekedésük, 200 ezer budapesti nagydiák pedig azért nyer, mert 3450 forint helyett ezentúl 945 forintért utazhat havonta. Ugyancsak nyer a megállapodás nyomán 350 ezer budapesti felnőtt, akik egyetlen vármegyebérlettel ezentúl a városban és annak határain kívül is utazhatnak.
Az új megállapodás igazságosabb, mint a régi, mert nem ad kevesebbet a közösből, azoknak sem, akik vidékről a fővárosba és a fővárosban utaznak - vélekedett."Új tarifarendszer. Előny az utasnál!" - fogalmazott a bejegyzésben Lázár János.
A főpolgármesteri hivatal tájékoztatása szerint mindegyik bérletet mindkét fél árusítani fogja, minden értékesítési csatornáján. Mint írták: a felek abban állapodtak meg, hogy az eddigi, számos vitára okot adó költségalapú elszámolás helyett a Budapest-bérletből, a Pest vármegyei bérletből és az országbérletből származó bevételt, és az ahhoz kapcsolódó menetdíjkiegészítést - az adott érvényességi terület sajátosságaihoz igazodóan - teljesítményarányosan osztják meg.
A miniszter és a főpolgármester egyetértett abban is, hogy az eddig a Fővárosi Önkormányzatot illető évi 12 milliárd forint normatív költségvetési támogatás helyett 2024-től a felek egy olyan rendszert alakítanak ki, amely egyaránt szolgálja a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés bevétellel nem fedezett költségeinek megtérülését.
A minisztérium és a főváros lezárja a tavaly év végén megszűnt korábbi agglomerációs megállapodással kapcsolatos elszámolási vitákat is. Az új, átfogó megállapodás eredményeként a Fővárosi Önkormányzat az agglomerációs költségtérítés 2022-2023-as elszámolásként 5,57 milliárd forintot fizet a MÁV-nak. A megállapodás technikai részleteit a minisztérium és az önkormányzat a közlekedési vállalatok bevonásával dolgozza ki úgy, hogy az 2024. március 1-jén hatályba léphessen - olvasható a Főpolgármesteri Hivatal közleményében.