Csökkentették kiadásaikat a V4-ek háztartásai, de alkoholra többet költenek
Fotó: Shutterstock

Nem az alkoholrendelésen spórolnak a Visegrádi négyek

Az idén az első negyedévben a magyar háztartások 41 százaléka fogta vissza kiadásait a kedvezőtlen gazdasági környezet miatt, míg egy éve még csak 22 százalék reagált így a gazdasági folyamatokra - tájékoztatta az MTI-t a Publicis Groupe reklám- és kommunikációs ügynökség.


A négy régiós országra - Lengyelország, Szlovákia, Csehország és Magyarország - kiterjedő felmérésben azt vizsgálta, hogyan változnak a háztartások fogyasztási szokásai a leggyakrabban vásárolt fogyasztói kategóriákban, köztük az édesség, az alkoholmentes ital, a gyógyszer, az állateledel és a kávé.

A kutatás eredménye szerint Magyarországon volt a legmagasabb azoknak a háztartásoknak az aránya, amelyek visszavágták költekezéseiket, elsősorban az áremelkedésekre reagálva. A cseh fogyasztók 15 százaléka csökkentette költségeit 2022 első negyedévében a gazdasági helyzet miatt, ez idén 22 százalékra nőtt. A szlovák háztartásoknál ez az arány a tavalyi 21 százalékról 25 százalékra, a lengyeleknél 20 százalékról 28 százalékra emelkedett az első negyedévben.

A felmérés szerint a magyarok többsége a nyaralásra, az éttermekre, a sportfelszerelésekre szánt költéseit fogta vissza a legjobban. A tartós élelmiszerek, édességek és ruházat esetében kevesebbet vagy az olcsóbb márkákat keresték a háztartások, viszont több termék vagy szolgáltatás kategóriában nem változtak a vásárlási szokásaik, mint a telekommunikációs szolgáltatások (41 százalék), gyógyszerek (36 százalék), higiéniai termékek (34 százalék) és kávé (30 százalék).

Miközben általában csökkentették fogyasztásukat a vásárlók, mind a négy országban emelkedett az alkoholos italok online értékesítése, a magyaroknál ez csaknem a duplájára, 15 százalékra ugrott a tavalyi 8 százalékhoz képest.

A 23 termékköre kiterjedő kutatást áprilisban, csaknem háromezer 18 és 55 év közötti magyar, cseh, lengyel és szlovák fogyasztó megkérdezésével készítette a Kantar piackutató, a Publicis Groupe megbízásából.


Ne hagyd ki!