A hazai autógyártás folyamatos felfutását láthattuk az elmúlt hónapokban
Fotó: Shutterstock

Egy ellenségük maradt a magyar autógyártóknak

A koronavírus-járvány kezdete óta különösen sok problémával nézett szembe a magyarországi autógyártás, de mostanra meglehetősen derűs képet mutat a szektor. Enyhülni kezdett a globális chiphiány is, azonban egy nagy ellensége még maradt az iparágnak: az energiaárak elszabadulása.


Magához tért a magyar autógyártás

A koronavírus-járvány kezdete óta szakadoznak a globális ellátási láncok. A járműgyártásban nagy mennyiségben használt félvezetőkből is hiány alakult ki, ami a termelést is akadályozta. A szektorban a chiphiányra ment rá a tavalyi év, ezért a magyarországi gyáraknak is többször le kellett állniuk.

Hasonló volt a helyzet 2022 elején is, de hónapról hónapra javult az ellátás. A szektor szereplői szerint napjainkra sem rendeződtek teljesen az ellátási láncok, de számos területen megszűnt a hiány például félvezetőkből. Viszont több alkatrész jóval drágább lett, mint korábban volt, ami az orosz-ukrán háborúnak is köszönhető – írja az mfor.

Egy ellensége még maradt a magyarországi autógyártásnak

Manapság az európai autógyártás legnagyobb problémáját az energiaárak elszabadulása okozza. A magyarországi autógyártók is szembesültek a nehézséggel, de eddig a termelésben ez érdemben nem mutatkozott meg.

Folyamatos felfutást láthattunk az elmúlt hónapokban: a termelésük volumene soha nem látott értéket ért el forintban a nyáron, bár ez a magyar fizetőeszköz euróhoz és dollárhoz képest gyenge árfolyamának is tulajdonítható.

Mindezekkel együtt elmondható, hogy a hazai autógyártás felfutóban van. Az enyhülő ellátási problémák ismét új lehetőségeket nyitottak meg a szektor előtt, még ha az autógyártók jelentős csúszásban is vannak a termelésben.

Pörög a hazai használtautópiac is

Ahogyan kezd helyrerázódni a hazai autógyártás, rekordforgalmat bonyolíthat az idén a használtautópiac is. Megdőlhet a 817 300 darabszámmal beállított tavalyi adásvételi rekord, bár negyedévről negyedévre csökken az adásvételek száma.

Június óta a 70 ezres szint körüli szűk sávban mozog a belföldi használtautó-piac havi forgalma

– mondta Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.

Az érdeklődők figyelme egyre inkább a hazai eladó járművek felé fordul, miután az elszálló euróárfolyam és a nyugat-európai minőségi kínálat beszűkülése miatt az elmúlt hónapokban jóval kevesebb behozott használt személyautót helyeztek itthon forgalomba. Augusztusban és szeptemberben a covid-időszak óta először újra tízezer alá került ez a szám.

A belföldi adásvételek zöme idősebb autókkal zajlott: az első kilenc hónapban gazdát cserélt autók 76 százaléka legalább tízéves volt. Az alsó-közép, illetve a kisautó kategóriákból került ki a teljes forgalom 51 százaléka. A legnépszerűbb modell az Opel Astra volt, amiből 36 ezret adtak el, Ford Focusból 17 400-at írtak át, míg Volkswagen Golfból 17 ezer cserélt gazdát szeptember végéig. A kisautók közül a legnépszerűbb a lista második helyén szereplő Suzuki Swift 28 700-as darabszámmal.

Ne hagyd ki!