Német autóipar válság
A Volkswagen, az Opel és a Ford  uralja a magyar használtautó piacot

Rossz hír - takaréklángon termel a magyaroknak fontos ágazat

6,2 millió autót is tudna gyártani Németország, ám tavaly mindössze 4,1 millió darabot állított elő. A Volkswagen, a BMW, a Mercedes és a többi autógyár németországi üzemei tavaly átlagosan csak kapacitásuk alig több mint kétharmadát használták ki. Az okok főként az elektromos járművek iránti alacsony keresletben keresendőek. Ám a prémium belső égésű autóknál még mindig hosszúak a szállítási idők.


Az adatok alapján az összes németországi telephely együttesen évi 6,2 millió autót tudna szállítani. Ezt a számot utoljára 2011-ben közelítették meg, abban az évben 5,9 millió autó gördült le a gyártósorokról. Tavaly viszont alig több mint 4,1 millió autó készült Németországban, a német autóipari szövetség (VDA) adatai szerint ennek háromnegyedét exportálták.

Az Audi emiatt egy egész telephely fenntartását is mérlegre tette és példáját más gyárak is követhetik – mondta Stefan Bratzel iparági szakértő, a Centre of Automotive Management (CAM) munkatársa a dpa hírügynökségnek az MTI szerint.

Az Opel-gyár 30 százalékon ketyeg

Míg a Porsche Stuttgartban majdnem teljes, közel 100 százalékos kihasználtsággal dolgozott 2023-ban, az Audi Ingolstadt és a BMW München pedig közel 90 százalékossal, addig az Opel Eisenach még a potenciális kapacitásának 30 százalékát sem érte el.

Több nagy telephely csak kapacitásának mintegy a felén működött, köztük a Volkswagen és a Mercedes-Benz fő üzemei Wolfsburgban és Sindelfingenben. A Berlin melletti Grünheidében működő Tesla-gyár, amely 2022-ben kezdte meg a termelést, szintén csak 51 százalékos kihasználtsággal működött.

Constantin Gall, az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég munkatársa szerint azonban nincs szó általános túlkapacitásról az autógyártásban: a probléma leginkább az elektromos autókat is gyártó helyszíneket érinti, mert nincs akkora kereslet az EV-kre, mint amit korábban prognosztizáltak. A belső égésű modellek esetében, különösen a prémium szegmensben, még mindig hosszúak a szállítási idők.

Pesszimisták a német autóipar döntéshozói

A friss adatok szerint a júniusi mínusz 9,5-ről júliusra mínusz 18,3 pontra zuhant a német autóipari cégek üzleti környezetről alkotott véleményét számszerűsítő mutató, amelyet a tekintélyes ifo intézet készít. A második félévi kilátások is borúsak és ennek Magyarországra is lesz kihatása.

Ennek egyik jele: július végén jelentette be a Magyarországon is jelen levő ZF csoport, hogy 14 000 dolgozójának felmond Németországban. Korábban más nagy autóipari beszállítók, mint például a Bosch és a Continental is beszámoltak kisebb mértékű leépítésekről.

Ne hagyd ki!