Valami elindult, rossz irányba
A Meta Platforms (a Facebook anyavállalata) tájékoztatása szerint 2021 utolsó pénzügyi negyedévében csökkent a Facebook havi aktív felhasználóinak száma. Erre 18 éve, azaz a Facebook fennállása óta nem volt példa. Persze egyelőre nincs komolyabb probléma, ugyanis továbbra is 1,929 milliárd felhasználó pörgeti a platformot aktívan. Viszonyításképp: a megelőző negyedévben 1,93 milliárd volt a mutató.
Az azonban már aggasztóbb, hogy a közösségi óriás figyelmeztetett: a TikTokhoz és a YouTube-hoz hasonló riválisok miatt egyre lassul a cég gazdasági növekedése. Ezzel párhuzamosan a hirdető partnerek kevesebbet költenek a Facebookos reklámokra, emiatt a bevételek is fokozatosan csökkennek.
A hírek hatására 20 százalékot zuhant a Meta részvényárfolyama, amelynek következtében néhány óra alatt körülbelül 200 milliárd dollárt füstölt el a vállalat. Ez nagyjából 63 ezer milliárd forintnak felel meg. Perspektívába helyezve: Magyarország éves GDP-jét 155 milliárd dollárra becsülik.
Mekkora a baj?
Mark Zuckerberg vezérigazgató is megszólalt az ügyben, elmondása szerint az értékesítési számokra elsősorban az nyomta rá a bélyegét, hogy a fiatalabb felhasználók közül sokan átpártoltak a rivális szolgáltatókhoz.
Tovább rontja a helyzetet, hogy az Apple szigorú változtatásokat hajtott végre adatvédelmi üzletpolitikájában, amelynek eredményeképp a Meta partnerei nehezebben tudják mérni hirdetéseik megtérülését a Facebookon és az Instagramon.
A Meta pénzügyi igazgatója, Dave Wehner arra számít, az Apple új szabályrendszere akár több tízmilliárdos veszteséget is okozhat a cégnek idén.
Érdekes azonban, hogy a negatív tendenciák ellenére az előzetes előrejelzéseket meghaladva 33,67 milliárd dolláros bevétellel zárta az előző negyedévet a cég. Ennek nagy része a hirdetésekből folyt be. A Google után a Meta rendelkezik a világ legnagyobb hirdetési platformjával.
Az aktuális negyedévre 27-29 milliárd dolláros bevétellel kalkulál.