Felmérés készült Magyarország vezetékes internet-ellátottságáról, a szolgáltatások minőségéről és fogyasztói megítéléséről. Igen kedvező eredmények születtek, mégis sokan panaszkodtak az internet-hozzáférésükre.
Nemzetközi felmérés vizsgálta az internet-elérhetőséget
Csehországban, Lengyelországban, Németországban és Magyarországon vizsgálta meg a Deloitte a vezetékes internetszolgáltatásokat, azok minőségét és a fogyasztói attitűdöket a 18-65 év közötti lakosság körében. Több mint 2000 magyar vett részt a reprezentatív kutatásban. Az eredményeket a napokban publikálták a Broadband Consumer Survey nevű piaci összefoglalójukban. A kutatás eredményeiből kiderül, hogy manapság nem az internet sebessége a leglényegesebb a fogyasztóknak, hanem a megbízhatósága.
A COVID-19 világjárvány alatt a szélessávú, stabil internetkapcsolathoz való hozzáférés határozta meg a munkavégzésben és a távoktatásban való részvétel lehetőségét. Ez volt az a fordulópont, amikor a kommunikáció biztonsága és a kapcsolat minősége elsődleges szemponttá vált a fogyasztók nagy részének
- mondta Hosszu Gábor, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója.
A kutatás kulcselemei
A válaszadók több mint fele hajlandó többet kiadni a magasabb minőségű internet-hozzáférésért. Emellett minden ötödik fogyasztó fizetne egy alternatív csatornáért, ha meghibásodna az elsődleges kapcsolata. Egyébként ötből négy fogyasztó tapasztalt valamilyen problémát az internetelérésével. A kutatásból az is kiderül, hogy a válaszadók kevesebb kétharmada elégedett a jelenlegi internetszolgáltatójával, de a többi vizsgált piachoz képest meglepően kevesen váltanának szolgáltatót.
A felmérés rávilágít, hogy hazánkban elenyésző azoknak a területeknek az aránya, ahol szélessávú hálózat kialakítása szükséges. Minden negyedik fogyasztó minimum 50 Mbit/s átviteli sebességgel rendelkezik. Viszont a válaszadók közel kétharmada az 500 Mbit/s sebesség feletti kapcsolatokat jelölte meg optimálisnak. Ennek megfelelően a modern optikai üvegszálas hálózat a második legnépszerűbb technológiának számít hazánkban.
Más vizsgált országokhoz képest hazánkban a legnagyobb az 1 Gbit/s sebességet elérő fogyasztók aránya. Azonban a válaszadók 94 százalékánál a megbízhatóság és stabilitása a kulcsfontosságú.
A fogyasztói attitűd megváltozása a távközlési szolgáltatók számára azt jelenti, hogy újra kell gondolniuk a kínálatot, árpolitikát és beruházási terveket a kapcsolat minősége és a felhasználói élmény növelése érdekében. A jelenleg megfigyelhető piaci változások sok fogyasztó számára lehetőséget jelenthetnek egy megbízhatóbb és stabilabb kapcsolat megszerzésére, valamint a távközlési szolgáltatások tudatosabb megválasztására
- tette hozzá Gercsák Csilla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.
A hwsw megjegyzi, hogy a kedvező hazai mérések ellenére négy vizsgált ország előfizetői közül messze a magyarok a legelégedetlenebben a kapott szélessávú internetszolgáltatással, hiszen közel a harmaduk van róla kedvezőtlen véleménnyel. Pedig a szolgáltatás sem drágább, mint az említett államokban.