A globális szállítmányozás szempontjából kritikusan fontos konténerhajó árucikkekkel megrakodva szeli az óceán vizét nappal
Fotó: Unsplash

Karácsony után megint bedőlhet a szállítmányozás

Ágazati szakértők arra számítanak, hogy az ünnepek után ismét válságos állapotba fog kerülni a globális ellátási lánc, ezúttal a visszaküldött karácsonyi ajándékok áradata miatt.


Várható volt

Becslések szerint három fogyasztóból kettő legalább egy ajándékot vissza fog küldeni a kereskedőknek az idei ünnepi szezon alatt és után-állítja az Optoro termékvisszaküldéssel és többletkészlettel foglalkozó vállalat.

Az előrejelzések alapján néhány nap alatt hozzávetőlegesen 66,7 milliárd dollárnyi, átszámítva nagyjából 21 677 milliárd forintnyi áru fog a kereskedők nyakába szakadni, ami további késéseket és megnövekedett költségeket okozhat a szállítmányozási iparágban.

Az elemzők okfejtése logikus: az idei évben rekord számú rendelést dolgoztak fel az online webshopok, így a legtöbb karácsonyi ajándékot legjobb esetben is csak a weboldalak leírásai és képei alapján vásárolták meg az ügyfelek. Garantált, hogy lesznek elégedetlen emberek, akik minél előbb meg akarnak majd szabadulni a nem kívánatos termékektől.

A környezet bánja

A National Retail Federation kereskedelmi szövetség arra számít, hogy a 2021-es online eladások ebben az ünnepi szezonban elérik a 222,3 milliárd dollárt, ami 13 százalékos növekedést jelent a megelőző évhez képest.

És bár a termékek visszaküldési költsége idén körülbelül 33 százalékkal nagyobb terhet jelent a kereskedőknek, mint a 2020-as évben, az Optoro szerint az ingyenes termékvisszaküldés továbbra is komoly ösztönzőnek bizonyul az online vásárlásokban.

Tovább rontja a helyzetet, hogy a késések miatt aggódó ügyfelek ugyanazokból a termékekből több méretben és színben is rendeltek, hogy biztosra menjenek, esetükben a visszaküldés valamilyen szinten garantált.

Ez a taktika nem számít újdonságnak, az elmúlt évben azonban kimutathatóan több vásárló alkalmazta biztos, ami biztos alapon. Számszerűsítve: a Narvar ügyfélélmény-platform 2017-es felmérésben 40 százalékra becsülte az említett vásárlók arányát a teljes ügyfélbázishoz viszonyítva, idén ez az arány már 58 százalékra nőtt.

Bár ez a rendelési módszer kényelmes a vásárlók szemszögéből, az Optoro elemzése szerint a tavalyi termékvisszaadások körülbelül 2,6 millió kilogrammnyi hulladékot és 16 millió tonna szén-dioxid-kibocsátást eredményeztek. Az idei növekedéssel a szakértők arra számítanak, hogy ezek a számok is emelkedni fognak.

Ne hagyd ki!