Óriási költségnövekedésről számolt be a kerékpárszektor, a gyártóknak jelentős ellátási problémákkal is szembe kell nézniük, továbbá a gyenge forint is rontja a helyzetüket. Kérdés, milyen gyorsan tudják rendezni a soraikat.
Nőtt a kereslet az elektromos kerékpárokra
A tavalyinál gyengébben zárta az első negyedévet hazánkban a kerékpárpiac. Hiába kedvez a drága üzemanyag a biciklik használatának, az infláció és a háború az óvatos vásárlás felé tolhatja a lakosságot – írj a vg.hu Sipiczki Róbertre, a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség elnökére hivatkozva.
2021-ben 270 ezer kerékpárt értékesítettek hazánkban, amelyből 20 ezer volt elektromos. 2020-ban ehhez képest 260 ezer talált gazdát, amiből 10 ezer volt e-bicikli. Az e-kerékpárok egyébként mindenfelé terjednek Európában, azonban itthon a keresletükre állami ösztönzők is hatottak.
„Szemléletváltáson megy keresztül a társadalom, elkezdett a kerékpárra úgy tekinteni, mint egy élhetőbb és fenntarthatóbb világ eszközére. Ez is nagyban hozzájárul a folyamatosan magas kereslethez”
– vélekedett Sipiczki Róbert.
Több probléma a szektorban
A magyar és más európai - elősorban összeszerelést végző - kerékpárgyártók elég sok gonddal küzdenek napjainkban. Alumínium- és acélhiány lépett fel a nemzetközi piacon, ami őket is roppant nehéz helyzetbe hozta. Emellett más, Távol-Keletről érkező alkatrészekhez is csak nehezen lehet hozzájutni, miután négy-hatszorosára nőtt a szállítási idejük. A gyártók raktárai emiatt félkész termékekkel vannak tele, így a pénzük is az üzemekben áll.
20-30 százalékot nőttek egyébként az alapanyagárak az idei év első három hónapjában, amiért a forint gyenge árfolyama is okolható, de stabil valutaárfolyam esetében is 15-18 százalékos lett volna a drágulás a hazai kerékpárpiacon.
„Az idén megteszi az első lépést a konszolidáció felé az európai kerékpárkereskedelem, így az év közepére csökkenni fog a készlethiány, és május-június környékén már ismét lesznek kerékpárok az üzletekben. Természetesen nem minden márka és típus lesz elérhető, de már vannak készletek a boltokban. (…) Várhatóan a tavalyihoz hasonló lesz az idei év is, de a bizonytalan ellátási lánc miatt nehéz jósolni. Az ipar teljes konszolidációjára azonban még várni kell, az európai konszenzus szerint az csak 2024-re prognosztizálható”
– tájékoztatott az elnök.
Az Európai Bizottság egyébként azt a rendeletet hozta a szektor megsegítése érdekében, hogy a tagállamok kedvezményes áfakulcsot alkalmazhatnak a kerékpárok esetében az év közepétől. Arról azonban egyelőre nincs hír, hogy hazánk élni fog-e ezzel a lehetőséggel.