Több mint tízszeresére emelkedtek a szállítás költségei a pandémia kitörése óta
Fotó: Shutterstock

Búcsút mondhatunk az olcsóbb kínai termékeknek, ha ez így marad

Rendkívüli mértékben megemelkedett a tengeri szállítmányozás költsége a közelmúltban. Akadoznak a szállítási láncok, idén nem is várható a helyzet rendeződése. Lehet, hogy véget ért az olcsó kínai termékek kora.


Halmozódnak a válságok hatásai a tengeri szállítmányozásban

Megtízszereződött a tengeri szállítmányozás költsége 2019 óta, és 2023-ig nem is igen várható az árak rendeződése. A folyamatért nagy mértékben felelős a koronavírus-járvány, ezért a szakemberek arra számítottak, hogy a szektor túljutott a pandémia okozta gazdasági nehézségeken az idén, ahogyan visszaszorul a járvány. Azonban úgy tűnik, hogy ez már nem várható – írja az iBanFirst pénzügyi intézet szekértőire hivatkozva az Agroinform.hu.

„Március közepén Kína bezárta a 17 millió lakost számláló Sencsent, a kínai Szilícium-völgyet, valamint bezárta kikötőjét is, amely a konténerszállítás terén az ország egyik legnagyobbja. Sencsenen évente 194 millió tonna áru halad át, ami több, mint háromszorosa Le Havre, Franciaország vezető konténerkikötőjének forgalmához, ami körülbelül 66 millió tonna árut mozgat egy évben. Ehhez járul még az ukrajnai háború és az évtizedek óta nem látott inflációs nyomás”

- elemzik a helyzetet a szakértők.

Ez okozhatta a szállítási költségek robbanását

A covid-járvány kitörése óta a tengeri szállítás kiegyensúlyozatlanná vált, ami magával hozta a költségei növekedését. Amíg 2019-ben egy 33 köbméteres konténer átlagára nagyjából 1200 euró volt, jelenleg több mint 13 ezer euró, de van példa 20 ezer eurós árszintre is. A koronavírus ismételt terjedése Kínában, az ukrajnai háború, a konténerhiány, a növekvő kereslet és az energiaárak növekedése ráadásul továbbra is magasan tartja az árakat.

„Legjobb esetben is 2023-ig tart a kikötői torlódások megszüntetése és a fuvardíjak tartós csökkenése. Ez azt jelenti, hogy a nemzetközi kereskedelemtől függő vállalatoknak, akár az anyagmozgatás, akár a kereskedelmi értékesítési pontok tekintetében, stratégiákat kell kidolgozni a költségek csökkentésére, hogy fenn tudjanak maradni”

- nyilatkozta Henrik Gergely, az iBanFirst számlamenedzsere.

A tengeri szállítmányozás nehézségei azonban más problémákat is felvetnek. Rávilágítanak például a globális ellátási láncok gyengeségeire, vagy az infláció okozta gazdasági veszteségek csökkentésének a szükségességére. A vállalatok hiába gondolkodnak hosszú távú stratégiában, jelenleg csak gyors megoldásokban bízhatnak. Új beszállítókat próbálnak felkutatni, akik közelebb vannak, és korábban nagyobb készleteket halmoztak fel, vagy helyben állítják elő a termékeket. Ez azonban nagyobb költségekkel jár, amit a fogyasztók fognak megfizetni.

Ne hagyd ki!