Az olajtársaság a tőzsde honlapján tette közzé a megállapodás részleteit.
A MOL Csoport megállapodásokat kötött kőolajszállítókkal és csővezeték-üzemeltetőkkel a kőolaj folyamatos szállításának biztosítására a Barátság kőolajvezetéken Oroszországból, Fehéroroszországon és Ukrajnán keresztül, Magyarországra és Szlovákiába. A megállapodásokat követően a MOL Csoport az Oroszországból érkező érintett kőolaj-mennyiségek tulajdonjogát 2024. szeptember 9-i hatállyal a fehérorosz-ukrán határon veszi át.
A tájékoztatás szerint az aktualizált szállítási megállapodások és a kőolaj átvételére vonatkozó új eljárás teljes mértékben megfelel az összes vonatkozó szankciónak és rendelkezésnek, beleértve az EU és Ukrajna szankcióit is.
Szabó Gabriel, a MOL-csoport Downstream üzletágának ügyvezető igazgatója elmondta:
Az új megállapodás fenntartható megoldást kínál az Oroszországból érkező kőolaj szállítására a Barátság kőolajvezetéken. Ezt kiemelkedő eredménynek tartom, mivel lehetővé teszi, hogy a MOL továbbra is a leghatékonyabb és legmegbízhatóbb kőolaj-feldolgozási technológiát alkalmazza a magyarországi és szlovákiai finomítókban, és végső soron hozzájárul mindkét ország ellátásbiztonságához.
Pletser Tamás, az Erste ágazati elemzője a Népszavának azt mondta, Mol-szakértők tájékoztatása szerint akkor se omlana össze a hazai üzemanyag-ellátás, ha az ukrajnai Barátság-vezeték, bármely okból, holnap leállna. Igaz, ebben az esetben a finomítók hatásfoka 100-ról 80 százalékra esne. A szakértő szerint ez nemcsak a Mol-nyereséget csapolná meg, de 5-10 százalékkal a térségi – legalábbis a magyar és a szlovák – üzemanyagárak is ugranának.