A régi, jól ismert édességmárkákat választották a magyar fogyasztók a járvány idején, de a vásárlási szokások jelentősen átalakultak. A piac változásairól, árakról, nassolási szokásainkról beszélt Mayer Gábor, a csokoládé, keksz és cukorka forgalmazó Mondelez Hungária Kft. ügyvezetője a Napi.hu-nak adott interjúban. Ebből szemezgetünk.
A korlátozások miatt otthon maradt emberek a snackfogyasztást részesítették előnyben a hagyományos étkezéssel szemben, és a felnőtt lakosság valamivel többet nassolt, mint a járványt megelőző időszakban. A fogyasztók gyakrabban fordultak kedvenc és szeretett termékeikhez, elsőként a jól ismert márkákat, választották, azokat, amelyeket igazán szeretnek, amelyekben bíznak. Eközben az újdonságokra kevésbé voltak fogékonyak.
Magyarországon is előtérbe került a snackfogyasztás, - ennek köszönhetően rekordévet zárhattunk tavaly is - miközben a környező országokban nem feltétlenül alakultak ilyen jól a dolgok. A teljes snack-kategória közel 10 százalékos növekedésben volt a Mondelez esetében, a bővülést pedig a táblás csokoládé kategória vezérelte. Miközben a táblás dinamikus 20 százalékos növekedést produkált, addig a szeletes szegmens csak 5,7 százalékos bővülést mutatott. Ennek oka, hogy a szeletesé egy impulzuspiac, amelyet az előre meg nem tervezett vásárlások határoznak meg.
Vedd a hazait!
A Győri Édest, vagy a Negrót természetesen nem nevezhetjük magyar terméknek, bár előbbit továbbra is Magyarországon - Székesfehérváron - készítjük, utóbbi gyártása már évekkel ezelőtt külföldre került. Ha azt nézzük, hogy ezek hosszú évtizedeken keresztül magyar termékek voltak, akkor sem tapasztaljuk, hogy a fogyasztók megkülönböztetett előnyben részesítenék őket. A snackpiacon tehát nem látni, hogy erősen körvonalazódna, vagy akár megjelenne a Vedd a hazait trend
- mondta Mayer Gábor.
A drágulásról
A pandémia időszakában sajnos olyan léptékben ugrottak meg az alapanyagárak, amekkorát már nem vagyunk képesek pusztán hatékonyságnövelő eszközökkel ellensúlyozni. Így, bár árbevétel szempontjából nagyon sikeres évet zártunk tavaly, az eredményesség szempontjából már nem mondható el ugyanez. Amiatt, hogy az alapanyagárak a vártnál lényegesen gyorsabban drágultak, szükségszerűvé vált, hogy árat emeljünk januárban és most júniusban is. De nem a teljes portfólió tekintetében, és nem is drámai, összességében 3,5 százalékos mértékben. Ez elkerülhetetlenné vált a csokoládé és a keksz kategóriában, és valószínűleg szükség lesz további áremelésekre is az elkövetkező periódusban, azért, hogy a nyereségességünk megközelítse a pandémia előtti szintet
-fogalmazott az ügyvezető.
A Mondelez Hungária Kft. a világ egyik legnagyobb élelmiszeripari cégének, az amerikai Mondelez Internationalnek a tagvállalata. A társaság a 2020-as évet 42,2 milliárd forintos árbevétellel zárta, az előző azonos időszak 38,6 milliárdos forgalmához képest. A cég adózott eredménye tavaly 579,3 millió forintos nyereséget tükrözött, szemben a 2019-es 541,2 milliós profittal. A társaság mintegy 100 fő munkatársat foglalkoztatott. Magas fokon automatizált székesfehérvári gyáregysége a hazai piac mellett Európa számos országát látja el édesipari termékekkel, írja a Napi.hu.