Óriásit mennek az oktatási applikációk, a magyarok is

Óriásit mennek az oktatási applikációk, a magyarok is

A világ egyik legnépszerűbb online nyelvoktatási platformja, a Duolingo akkora keresletnövekedést tapasztalt tavaly, hogy elérkezettnek látta az időt a nyilvános részvénykibocsátásra.

Az online nyelvoktatási üzletág elképesztő növekedésnek indult az elmúlt években. Becslések szerint az üzletág teljes piaci értéke 2025-re elérheti a 47 milliárd dollárt. Ez az érték 2019-ben csupán 12 milliárd dollár volt. Jelenleg nincs olyan ágazata a nyelvoktatási piacnak, amely fel tudná venni a versenyt az említett szegmenssel. Ez azonban egyáltalán nem meglepő, hiszen tavaly a biztonsági intézkedések következtében világszerte 1,5 milliárd gyermek kényszerült arra, hogy tanulmányait az otthonából folytassa. Közülük sokan az oktatási applikációkhoz fordultak segítségért. Ráadásul úgy néz ki, az online platformok népszerűsége egyre csak nő. A kialakult helyzet egyik legnagyobb győztese a Doulingo volt.

Óriási megtérülések

A Duolingo idei első negyedéves bevételei 55,4 millió dollár körül mozogtak. Ez az egy évvel ezelőtti, azonos időszakhoz képest 97 százalékos bevételnövekedést jelent. A vállalat egész éves teljesítménye is figyelemreméltó. A cég 2020-as bevételei meghaladták a 161 millió dollárt, ez 129 százalékos növekedést jelent 2019-hez képest.

A Duolingo értéke jelenleg 2,4 milliárd dollár körül mozog, ezt korábban a cég is megerősítette. A vállalat hamarosan újabb árcédulát kaphat, ugyanis megerősítette, hogy a „DUOL" ticker szimbólum alatt hivatalosan is bejegyzik Nasdaq-ra. Egyelőre nem közölték, milyen részvényárakra lehet számítani.

A Duolingo március 31-én közölte, hogy havonta már 40 millió ember használja az applikációját, akik közül 1,8 millió fizető felhasználó. A bevételei 72 százaléka az előfizetésekből származik, melyek reklámmentes felületet és kiegészítő funkciókat kínálnak a vásárlóknak. A Duolingo oktatási programjai jelenleg 40 nyelven érhetők el. A cég online teszteket is biztosít a fizető felhasználóknak, melyeket akár egyetemi jelentkezésekre is lehet használni. Bevételei 11 százaléka ezekből a tesztekből származik. A maradék 17 százalékot pedig a reklámbevételek teszik ki.

A részvénykibocsátást a Goldman Sachs, az Allen & Company, az Evercore ISI és a Barclays vezényli le.

Európa szárnyal

Az elmúlt év nemcsak a Duolingonak bizonyult gyümölcsözőnek. A Coursera, a 2U, és a Chegg is nagyot ment a járványban. Nemrég a GoStudent nevet viselő osztrák oktatási applikáció jutott 244 millió dolláros befektetéshez, amellyel értéke meghaladta az 1,6 milliárd dollárt. A CB Insights adatai szerint a GoStudent Európa első oktatásra szakosodott technológiai startupja, amely elérte az unikornis minősítést (tehát az értéke meghaladta az 1 milliárd dollárt). A GoStudent vezérigazgatója azt is elmondta, hogy érdekes módon nem is igazán a gyerekeknek köszönhetik az applikációk kirobbanó népszerűségét. Elmondása szerint a korábban szkeptikus szülők egyre nagyobb érdeklődést mutatnak az online oktatás világa iránt. A GoStudent szolgáltatásai jelenleg Európa 15 országában érhetők el. A vállalat elsődleges célja a terjeszkedés, egyebek között Mexikóban, Kanadában, Malajziában, Indonéziában és a Fülöp-szigeteken. A vezérigazgató azt is elmondta, hogy Kínába és Indiába nem akarja bevinni a cégét, ugyanis ezekben az országokban akkora a konkurencia, amellyel a GoStudent aligha vehetné fel a versenyt. Továbbá a vállalat az tervezi, hogy a jelenlegi alkalmazotti gárdáját 600-ről 1000 főre bővíti.

Nem csak a nyelv

Nem kell azonban messzire mennünk, ugyanis Magyarországon is vannak sikeres online oktatási kezdeményezések. Bár nem nyelvoktatásra, hanem a matematikára szakosodott, de ilyen például a Mateking, amelynek ötlete Mosóczi András fejéből pattant ki 2009-ben. 2010-ben már el is indult az oldal. A Mateking honlapján jelenleg több mint ezer egyetemi és több száz középiskolai tananyag található. A Mateking 2015. és 2019. között minden évben elnyerte az Év Honlapja díjat, ezzel abszolút rekordernek számít. 2019-ben már közel 100 ezer felhasználója volt az oldalnak. Tavaly az érettségi időszakára a cég ingyenessé tette a teljes középiskolai matematika anyagát. Ennek eredményeképp naponta 50-60 ezer diák látogatta az oldalt. A legforgalmasabb időszakban egyszerre 87 ezer diák böngészte az ingyenes tananyagokat. Mindezek fejében az oldal az egyetemi HÖK-ökkel közösen 13 ezer osztott szét tavaly májusban, teljesen ingyenesen. Ezek összértéke meghaladta a 33 millió forintot.

De ha már a nyelvoktatásról volt szó, a világ egyik legnagyobb online oktatási vállalata, a Kahoot! nemrég felfigyelt a magyar fejlesztésű, Drops nevet viselő applikációra. A Drops 2016-ban indult, a felhasználó bázisa napjainkra már meghaladta a 25 millió főt is. A Kahoot! végül 31 millió dollárért vette meg a magyar céget, amely önálló entitásként működhet tovább. Ha a következő két évben jól teljesít a cég, további 19 millió dollár ütheti a tulajdonosok markát.


Ne hagyd ki!