A hagyományos értékesítési csatornák bevételei leszállópályán vannak, míg az e-kereskedelmi eladások kilőttek. Ennek az óriási piacnak a 40 százalékát egyetlen cég uralja, az Amazon. Az Entrepreneur összeszedte, kinek és miért éri meg társulni az amerikai vállalattal.
Az Amazont senkinek sem kell bemutatni. Már a járvány előtt sem panaszkodhattak a bevételeikre, a vírus azonban teljesen más magaslatokba röpítette a céget. Tavaly, az áprilisi és júliusi időszak között 60 százalékkal nőtt a forgalmuk. Jelenleg csak találgathatunk, pontosan milyen lesz a pandémia utáni üzleti világ, az viszont biztos, hogy a cégvezetőknek ki kell találniuk, miként juthatnak állandó bevételi forrásokhoz. Ehhez viszont minden ajtót nyitva kell tartani, legyen az fizikai, vagy virtuális. Az Amazon sikeréből számos kisvállalat profitálhat, ezeket a lehetőségeket járjuk most végig.
Kiszervezett logisztika
Az egyik legfelkapottabb szolgáltatása Jeff Bezos cégének a Fulfillment by Amazon (FDA) néven fut. A képlet egyszerű. Beszállítod a termékedet az Amazon raktáraiba, amit ezt követően teljesen ők fognak kezelni, a csomagolástól kezdve a kiszállításon át egészen a panaszkezelésig.
A logisztika, a raktározás és az ügyfélszolgálat kiszervezésével tetemes összegeket spórolhatsz meg, amit aztán marketingre, berendezésekre és termékfejlesztésre fordíthatsz. Sőt, mivel nem lesz szükség számottevő értékesítési és ügyfélszolgálatos munkaerőre, így az erőforrásokat e-kereskedelmi üzleti elemzőkbe fektetheti a vállalatod, akik folyamatosan nyomon követhetik a piaci trendeket.
Egy megfelelően kialakított ellátásilánc-menedzsment nélkül viszont nem tudod majd teljesen kiaknázni az FDA lehetőségeit. Tervezd meg, hogyan lesz a leghatékonyabb az alapanyag beszerzés, a termékelőállítás, az ideiglenes tárolás, és a végeredmény kiszállítása az Amazon raktáraiba.
És hogy miért éri meg az Amazon piacterén kereskedni? Erre öt nyomós indok van:
- az Amazon Piactér becslések szerint 115 millió felhasználóval és háztartással rendelkezik, akik csak arra várnak, hogy felvedd velük a kapcsolatot
- saját hirdetési szolgáltatásuk van, amivel a platformon belül jelentősen növelhető a termékek elérése
- a célközönség szemében azonnali hitelességet kap a terméked, ha az Amazon platformján értékesítesz
- élő bemutatókkal, vásárlói értékelésekkel, szakértői ajánlásokkal növelhető a termékexpozíció
- a tranzakciós rendszerük állandó és megbízható kifizetéseket garantál
Csak óvatosan
Ez mind szép és jó, de mindenkit óva intenénk attól, hogy kellő körültekintés nélkül felcsapjon Amazon-kereskedőnek. Az FDA mellett az alap Amazon eladói felület is számos költséggel jár. Mindenek előtt érdemes minden egyes termékre elvégezni egy költség-haszon elemzést, ugyanis előfordulhat, hogy veszteségesen jönnénk ki az együttműködésből. Aggodalomra semmi ok, számos más piactér is létezik, ami kedvezőbb lehet az üzletnek, ilyen például az Etsy, vagy a Shopify.
A könyvelés és az adózás is bekavarhat. Kis- és középvállalatok esetén az Amazon gyors, átlátható és pontos pénzügyi riportokat biztosít, viszont egy nagyobb vállalatnál már nem lesz ilyen egyszerű dolgunk. Esetükben az adatvesztés elkerülése érdekében integrálniuk kell az Amazon-webshopjukba a vállalatirányítási rendszerüket, ami így egy köztes szoftverként fog funkcionálni. Ezt általában teljes mértékben támogatja az Amazon.
Soha nem volt még akkora üzlet az online kereskedelemben, mint napjainkban, így tökéletes lehet az időzítés egy ilyen együttműködésre. A lényeg, hogy minden folyamatot, az összes végponttal elemzeni kell, és kiválasztani a legjobb megoldást, ami nem feltétlenül az Amazon lesz mindenkinek, vagyis ne ránk fogd, ha nem jön össze az üzlet. Mi ugyanis szóltunk.