Túl drágák vagyunk a nemzetközi vasúti áruszállító cégeknek
Fotó: Shutterstock

Elkerülik Magyarországot a vasúti fuvarozók, nyomós okuk van rá

Jelentősen növekedtek hazánk területén a vasúti áruszállítás költségei. Páratlanul magasak például az energiaköltségek, vagy a magyar vontatási díjak, ami teljesen versenyképtelenné teszi a szektor a nemzetközi versenyben. Jelenleg messziről elkerülik Magyarországot a nemzetközi, kereskedelmi szerelvények.


Alig érinti hazánkat a nemzetközi, vasúti fuvarozás

Egyebek mellett az áram elszálló költségei miatt is egyre gyakoribb, hogy a fuvaroztatók, és a vasútvállalatok elkerülik a magyar síneket. Az Ukrajnából Németországba küldött gabonát is olcsóbb Szlovákián keresztül szállítani, mint Magyarországon át. Az északi szomszédunknál ugyanis támogatást kap a vasúti áram és kisebb a PHD (pályahasználati díj) is. A hazánkon átvezető török–német konténervonat útvonala is áthelyeződött a közelmúltban a szerb, horvát, szlovén infrastruktúrára.

A Lengyelországból Szerbiába irányuló rendszeres kokszforgalom pedig úgy kerüli ki a magyar vasúti pályát, hogy az árut Pozsonyban, illetve Gönyűn inkább dunai hajókra rakodják át, mint hogy megfizessék az irreálisan magas vasúti költséget. Nemrég egy ukrán gabonavonat ausztriai úti célú útvonalát módosította a megrendelő a záhonyi határátlépésről Ágcsernyőre, ebből adódóan a szlovák pályára. Egy jelentős olasz gabona-nagykereskedő úgy döntött, hogy a magyar gabona helyett Romániából vásárolja a terményt, mivel onnan a fekete-tengeri kikötőn keresztül, vízen olcsóbban tud fuvaroztatni

- írja Kovács Imrére, a Rail Cargo Hungária Zrt. igazgatóságának elnökére, valamint a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület elnökségi tagjára hivatkozva a Világgazdaság.

A portál továbbá megjegyzi azt is, hogy jelenleg a magyarországi pályaberuházások is kerülőre kényszerítik a társaságokat.

Javaslatokat tett a Vasúti Egyesület

Amennyiben az állam nem tesz semmit a vontatási energiaárak ellentételezése érdekében, teljesen megszűnhet a magyar vasúti árufuvarozás versenyképessége Kovács Imre szerint. A szakember arról is beszámolt, hogy a szervezetük már korábban küldött a kormánynak egy javaslatcsomagot.

Az egyesület azt javasolja, hogy a pályahasználati díj mérséklése mellett a lehetővé kellene tennie, hogy a vasútvállalatok ne csak a pályaüzemeltetőtől, hanem a piacról is vásárolhassanak áramot, a MÁV pedig teremtse meg a visszatáplált villamos energia mennyiségi mérését szolgáló műszaki feltételeket. Ugyanis a magánvasutak mozdonyainak többsége képes ilyen visszatáplálásra, így a társaságoknak kevesebbe kerülne a vontatási energia.

Ebben a témában nem lehetek pesszimista, hiszen változás nélkül hiábavalóvá válhat például a kombinált fuvarozás támogatásának a minisztériummal egyeztetett és már jól előkészített intézkedéstervezete, vagy az egyeskocsi-fuvarozás tavaly szeptember óta élő támogatása. Az utóbbi révén érezhetően nőtt az érintett forgalom, de azóta a vontatási energia kétszer jobban drágult, mint amekkora a támogatás. Jelen működési feltételek mellett kérdésessé válhat a V0-s pálya életképessége is. Ugyanakkor az árufuvarozás feltételeinek javításáról a minisztérium is készített egy tervezetet, és jelezte, hogy átadja a Hungrailnak szakmai véleményezésre. Ezt a dokumentumot nagyon várjuk

– nyilatkozta Kovács Imre.

A szakember arról is beszámolt, hogy a költségek megugrása miatt a MÁV január óta lehetőséget ad az általa felszámított, nemzetközi szinten is kiugróan magas vontatásienergia-díjak részletfizetésére. Ez egy rövid ideig ad némi túlélési esélyt az ágazatnak, de a számlák június végi lejártáig így is szükségük van az állami segítségre.

Ne hagyd ki!