Mekkora prioritása van manapság az energiahatékonyságnak egy vállalkozás elindításakor?
Fotó: Contentnmore

Mekkora prioritása van manapság az energiahatékonyságnak egy vállalkozás elindításakor?

Manapság a legtöbb induló vállalkozásnak, iparágtól függetlenül, rengeteg nehézséggel kell szembenéznie kezdeti időszakban. A versenytársak, a bürokrácia és az operatív kihívások eddig is meglévő akadályai mellett újabban a bizonytalan gazdasági helyzettel és az elszálló energiaárakkal is meg kell küzdenünk. Így bár az energiahatékonyság nem mindig volt a cégtulajdonosok számára kiemelt prioritású tényező, mostanra megkerülhetetlen szemponttá vált minden régi és új vállalkozás számára.

Az alábbiakban összegyűjtöttük, miben nyilvánulhat meg az energiahatékonyság vállalkozásunkban, milyen előnyökkel járhat, és hogyan használjuk ki ezt növekedésünkhöz.

Energiahatékonyság a vállalkozásokban

Az energiahasználat üzleti tevékenységünk elkerülhetetlen költsége. Vállalkozásunk energiafogyasztása az irodánkban használt világítástól és légkondicionálástól kezdve gépeink üzemeltetéséig és gyártósorunk működtetéséig terjedhet. Számos előnye lehet, ha javítjuk ennek hatékonyságát, ezért érdemes már az indulástól kezdve kiemelt fontosságú tényezőként kezelni, és már a kezdetektől kihasználni az ebben rejlő előnyöket.

Alacsonyabb működési költségek

Bár úgy gondoljuk, a megújuló és zöld energiát hasznosító technológiák telepítése jelentős kezdeti költségekkel járhat, a környezetbarát energetikai berendezések költségei az évek során drámaian csökkentek. Mivel az energiahatékonyságot lehetővé tevő eszközök árai minden korábbinál alacsonyabbak, minden vállalkozás előtt ott a lehetőség, hogy energiafelhasználásunkat környezetbarátabb lehetőségekre alakítsák, így csökkentve energiára fordított ismétlődő költségeket.

Javított megítélés

A közvélemény széles körben harsogja a környezetvédelem, a tiszta energia és a környezetszennyezés csökkentésének ésszerűségét és szükségességét, ezért a fogyasztók is egyre inkább odafigyelnek, hogy a vállalkozások, amelyekkel kapcsolatba kerülnek, pozitívan vagy negatívan hatnak-e környezetünkre. Manapság tehát a vásárlók már a vállalkozásunk környezeti felelősségvállalása alapján is meghozhatják vásárlási döntéseiket, ezért érdemes kiemelten odafigyelnünk rá.

Munkavállalói elköteleződés

Nemcsak fogyasztóink vonzódhatnak az olyan márkákhoz és vállalkozásokhoz, amelyek elkötelezettséget mutatnak egy környezetbarát jövő iránt, hanem munkavállalóink is. Egy energiahatékonyságban élen járó céggel épületeink jobb szigetelését, hatékonyabb fűtési és hűtési rendszereket, optimalizált elektromos berendezéseket és jobb világítási megoldásokat vetítünk előre, így munkavállalóink egészségére és munkahelyi hatékonyságára is jótékony hatással lehetünk.

Kisebb kiszolgáltatottság

Az olaj, földgáz, szén és más energiaforrások árai soha nem statikusak, az energiaár-ingadozásoknak való kitettség komoly veszélyt jelenthet induló vállalkozásunk számára. Ezen energiaforrások áremelkedése ugyanis végül mindig ránk, fogyasztókra hárul, ami bizonytalanná teheti költségvetésünk készítését és előrejelzését. Energiahatékony és környezetbarát megoldásokkal azonban megvédhetjük vállalkozásunkat a kiszámíthatatlan energiaszámláktól.

Üzleti lehetőségek

Egy energiahatékonyságot komolyan vevő vállalkozással olyan képet festhetünk cégünkről, amely eltökélt abban, hogy a partnerei számára maximális értéket teremtsen. Legtöbb üzleti partnerünk a zöld energiát a közjó szolgálatában álló dolognak tekinti, valamint biztosítékot kap arról, hogy vállalkozásunk felkészült egy olyan jövőre, amelyben az energiahatékonyság norma, nem pedig kivételes luxus.

Energiahatékonysági kötelezettségi rendszer

Mindezen látható és tapasztalható előnyök ellenére az energiahatékonyság javítására tett gazdasági törekvések Európa-szerte a kívánatos szint alatt maradtak – egyelőre legalábbis biztosan. Pedig az Európai Unió az energiahatékonyságot tekinti az éghajlatváltozás elleni küzdelem egyik leghatékonyabb eszközének, ezért különböző módszerekkel igyekszik arra ösztönözni a tagországokat, hogy ennek megfelelő, tudatos döntéseket hozzanak.

Kezdő vállalkozásként például jó tudni, hogy az energiahatékonysági irányelv céljainak elérése érdekében Magyarországon energiahatékonysági kötelezettségi rendszer lépett életbe. Ez az energiapiac kijelölt szereplőit arra kötelezi, hogy a végfelhasználók energiaértékesítésének arányában bizonyos szintű energiamegtakarítást érjenek el. A nemzetközi tapasztalatok alapján ez a rendszer minden korábbinál nagyobb és hatékonyabb energiamegtakarítási hullámot ösztönözhet Magyarországon. Amennyiben most indulunk el a vállalkozásépítés útján, ezt mindenképp tartsuk szem előtt!

Kezdhetjük kicsiben

Induló cégként persze nem kell egyből egy energetikailag önellátó csúcsirodával kezdenünk, választhatunk energiahatékony megoldásokat vállalkozásunk méretéhez igazítva is. Mindenképp hasznos például, ha legalább néha távmunkára ösztönözzük alkalmazottainkat. Ők ugyanis általában kedvelik a rugalmas munkakörnyezetet, mi pedig ezáltal csökkenthetjük vállalkozásunk rezsiköltségeit, és ökológiai lábnyomát is egyszerre, hiszen ha kevesebb alkalmazott van irodánkban, kevesebb energiát is használunk.

Figyeljünk oda továbbá irodai kellékeinkre, és ne pazaroljuk azokat. Mérsékeljük a kinyomtatott anyagok számát, és amikor csak lehet, használjunk természetes fényt. Ha mindenképp világítanunk kell, szerezzünk be energiatakarékos izzókat, és ösztönözzük dolgozóinakat, hogy kapcsolják le maguk után a világítást és irodai eszközeiket, amikor már nem használják.

Az energiahatékonyság prioritása egyre magasabban áll minden vállalkozás képzeletbeli listáján, az új és kisebb cégektől egészen a nagyvállalatokig. Modern világunkban rengeteg előnyünk származhat belőle, így már indulásnál érdemes kiemelten foglalkoznunk vele. (x)


Ne hagyd ki!