Öreg lyukasztó, öreg villamoson

A BKK tavaly, az év végén végzett egy felmérést, melyből kiderült, hogy az utasoknak a biztonság a legfontosabb. A válaszadók kétharmada elsősorban más utasok viselkedésétől tart.


Jobb esetben csak hallottatok róla, de bizonyára sokan szemtanúi is voltak már olyan eseteknek, amikor valaki segítségre szorult, ám a jelenlévők közül senki sem mozdult. A jelenséget a szociálpszichológiai szakzsargonban járókelő effektusnak nevezik. Arról van szó, hogy minél többen tudnának segíteni egy rászorulónak, annál kisebb az esélye, hogy valaki meg is tegye ezt, ugyanis itt már sokakban felmerül, hogy az aktív közbelépés nem feltétlenül az ő fdolguk. Illetve igen kevesen vannak azok, akik tudják, hogyan avatkozzanak közbe anélkül, hogy saját magukat vagy környezetüket veszélybe sodornák.

Bibb Latané és John Darley amerikai szociálpszichológusok szerint a vészhelyzetet a következők jellemzik:

  • Sérüléssel vagy annak veszélyével járnak
  • Szokatlanok és ritkák
  • Egyedi akciót igényelnek
  • Megjósolhatatlanok, és előrejelezhetetlenek
  • Azonnali cselekvést igényelnek

Ezek alapján a járókelőknek a következő folyamatokon kell végigmenniük:

  • Felismerni, hogy gond van
  • Értelmezni a helyzetet
  • Felelősséget érezni
  • Megválasztani a segítségnyújtás módját
  • Cselekedni

A BKK arra kéri utasait és kollégáit, hogy ilyesmit tapasztalnak, ne legyenek közömbösek, ne fordítsák el a fejüket, igenis álljanak ki utastársaikért. Nem szabad hagyni, hogy elfogadottá váljon az erőszak.

Mi a teendő hasonló helyzetekben?

A BKK a következő lehetséges megoldásokat javasolja a szemtanúknak, illetve az elszenvedőknek:

  • Ha fenyegetve érzik magukat a járművön, próbáljanak minél közelebb helyet foglalni a sofőrhöz
  • Forduljanak segítségért az utastársaikhoz, szólítsák meg őket közvetlenül
  • Ha a jármű rendelkezik fedélzeti kamerával, hívják fel a támadó figyelmét, hogy tettei rögzítésre kerülnek
  • Szóljanak a sofőrnek! A járművezető nem mindig veszi észre a kialakult konfliktust, hiszen elsősorban a biztonságos közlekedésre koncentrál. Értesítés után azonban a fődiszpécseren keresztül azonnal rendőrt tud hívni.

Dr. Székelyné Pásztor Erzsébet, a BKV társasági kapcsolatok irodavezetője elmondta, sajnos esetenként előfordul, hogy a BKV alkalmazottjait, vagy az utasokat inzultus éri. Az irodavezető azt is hozzátette, hogy a kollégák, amikor csak tudnak, az utasok segítségére sietnek. Kiemelte továbbá a segítségnyújtás és az egymásra figyelés fontosságát, főleg a mostani, járvány sújtotta időkben.

Hétköznapi hősök

A napokban derült fény egy incidensre, ahol egy férfi a délutáni csúcsforgalomban közlekedő buszon több nőt is zaklatott. A sofőr bátorságának és lélekjelenlétének köszönhetően nem történt nagyobb baj, a vezető az utasok védelmére kelt. A hölgy, aki tájékoztatta a BKV-t az esetről, hősként jellemezte a sofőrt.

A BKK kommunikációs vezetője és szóvivője, Borsi Dávid hozzátette:

Bízunk abban, hogy ez a pozitív példa másokat is arra sarkall, hogy ne viselkedjenek közömbösen, álljanak ki a bántalmazott utastársak mellett. Ha sokan cselekednek így, senki sem gondolhatja majd azt, hogy a zaklatás, a másokkal szembeni tiszteletlenség elfogadott norma. A biztonságos utazás közös érdekünk. A BKK mindent megtesz annak érdekében, hogy a saját eszközeivel megelőzze az ilyen helyzeteket

A hölgy köszönetnyilvánítását a hős sofőrnek IDE kattintva nézhetitek meg.


Ne hagyd ki!