Repülő és Heathrow útjelző tábla
A Polgári Repülési Hatóság azt kéri, hogy a londoni Heathrow repülőtéren 2026-ig évente csökkentsék a légitársaságokra utasonként kirótt díjat.

A hatóság szerint a díjak mérséklését az utasok növekvő száma teszi lehetővé úgy, hogy a reptérnek is marad pénze a fejlesztésekre. A Heathrow ezzel szemben épp a díjak növelésére készül, és azt mondja, hogy a csökkentés ellehetetleníti a szükséges fejlesztéseket.

A járvány miatt drágult

A reptéri díjat a légitársaságoknak kell fizetniük, de ezt a költséget a repülőjegyek árában természetesen átháríthatják az utasokra. A díjat az utasterminálok, a kifutópályák, a poggyászkezelő rendszerek működtetése, illetve a biztonsági kiadások teszik ki.

Jelenleg az átlagos díj a Heathrow utasonként 30,19 font (kb. 15 ezer forint), a hatóság ezt 2026-ra 26,31 fontra (12 ezer forintra) mérsékelné. A Heathrow ugyanakkor 41,95 fontra (kb. 19 ezer forintra) akarta emelni.

A Polgári Repülési Hatóság szerint a csökkentés tükrözi a várakozások szerinti növekvő utasszámot a pandémia lecsengésével, és a 2021-es helyébe lépő 2022-es magasabb ársapkát, amely még a járvány kihívásaira reagált.

2021 decemberében a Heathrow arra kapott engedélyt, hogy az utasonkénti díjat 19,60 fontról (kb. 9 ezer forintról) megemelje a fent említett 30,19-re.

Fejlesztések 

Richard Moriarty, a hatóság vezetője azt mondta, hogy az árcsökkentéssel azt teszik az utasokért, ami helyes.

Független és részlehajlás nélküli elemzésünk kiegyensúlyozza az utasok által megfizethető díjat, közben a Heathrow számára is lehetővé teszi, hogy véghezvigye a szükséges fejlesztéseket

- mondta Moriarty.

A Heathrow vezetője, John Holland-Kaye szerint ugyanakkor a hatóság továbbra is alulértékeli, mi kell az utasok színvonalas kiszolgálásához a befektetések mértékét és a működtetés költségét illetően, valamint alulértékeli azt a tisztességes mértékű „ösztönzést” is, amivel a magánbefektetők megnyerhetők a finanszírozásra.

Ha a tervezeten nem változtatnak, az eredmény az lesz, hogy az utasok rosszabb tapasztalatokkal távoznak a Heathrow-ról, a befektetések pedig elmaradnak

– vélte John Holland-Kaye.


The Conversation

Ne hagyd ki!