Az Európai Bizottság nyilvánosságra hozta az utazási szabályokkal és a vakcinaútlevéllel kapcsolatos tervezetét. Tervezetről, tehát nem a végleges döntésről van szó. A javaslatot még a tagállamoknak is el kell fogadniuk, ami nem lesz egyszerű menet.


Csak azokat a polgárokat kell az uniós államoknak azonos elbánásban részesíteniük, akiket az Európai Gyógyszerügynökség által engedélyezett vakcinával (a jelenlegi állás szerint Moderna, AstraZeneca, Pfizer vagy Johnson&Johnson termék) oltottak be. Arról szabadon dönthetnek az országok, milyen pluszfeltételekkel engedélyezik azok belépését, akik a kínai Sinopharm vagy a Szputnyik V oltást kapták – ezt írja a hvg.hu az Európai Bizottság nyilvánosságra hozott tervezetéről.

Hangsúlyozzuk, ez még csak terv, amelyet a tagállamok közötti nézeteltérések miatt nem lesz egyszerű elfogadni. Az, hogy a magyarokat az Európai Gyógyszerügynökség által nem engedélyezett vakcinákkal is oltják, illetve a jelenlegi szabályok szerint a magyarok okmányában nem szerepel majd, milyen típusú oltást kaptak, egész biztosan megnehezíti majd a közös döntést.

A vakcinaútlevélről

A közös európai vakcinaútlevél – vagy hivatalos nevén Digitális Zöld Igazolás (Digital Green Passport) – bevezetésének célja az, hogy megkönnyítse az uniós polgárok utazását az EU területén, és lehetővé tegye a tagállamok számára, hogy még a nyári turistaszezon kezdete előtt enyhítsenek a beutazási korlátozásokon, például PCR-teszt vagy karanténkötelezettség nélkül is beengedjék az uniós állampolgárokat a területükre.

  • A javaslat szerint az uniós igazolásban szerepelni fog, hogy beoltottak-e valakit koronavírus ellen, ha pedig nem, akkor a PCR-teszt-eredményt vagy a betegségen már átesetteknél hivatalos igazolást közöl majd. Az igazolást papíralapon és digitális formában is el lehet majd érni, és mindkét esetben egy QR-kódot tartalmaz majd, amit a határátlépéskor kell felmutatni.
  • Az dokumentum ingyenes lesz, és az adott tagállam hivatalos nyelvei mellett angolul is kiállítják majd. A dokumentumot uniós állampolgárok és családtagjaik, illetve az EU területén érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országos állampolgárok kaphatják meg.

A tagállamok a tervezet szerint tehát szabadon dönthetik el, milyen feltételekkel engedik be a területükre az uniós igazolással rendelkezőket, de azt az Európai Bizottság elvárja tőlük, hogy azonos szabályokat támasszanak mindenki felé, akinek ilyen igazolása van, tekintet nélkül arra, melyik országból érkezik. Kivételt csak azokkal lehet tenni, akik nem az Európai Gyógyszerügynökség által engedélyezett oltást kaptak.

Így reagált a magyar kormány

Az európai uniós vakcinaútlevelet a tagállamok állítják ki, így minden beoltott magyar állampolgár meg fogja kapni, mindegy milyen, Magyarországon engedélyezett vakcinával oltották be. Ezt a készülő szabályozás lehetővé teszi. Brüsszeltől azonban most nem útlevelet várunk, hanem vakcinát

- írta a Kormányzati Tájékoztatási Központ az MTI-hez eljuttatott közleményében. A KTK közölte: mire az Európai Unió jogalkotási folyamata ezt a rendelettervezetet elfogadja, Magyarországon már befejeződik az oltás folyamata. A több helyről beszerzett vakcináknak köszönhetően be tudunk oltani minden oltásra jelentkezett magyar állampolgárt - írták.

Magyarország részt vesz az úgynevezett Covid-útleveleket előkészítő beszélgetésekben, de ragaszkodik ahhoz, hogy egy ilyen dokumentum nem lehet diszkriminatív senkivel szemben

- ezt még a tervezet nyilvánosságra hozatala előtt egy nappal nyilatkozta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

A Covid-útlevélnek tiszteletben kell tartania azt, hogy az európai uniós szabályok két módját határozzák meg egy vakcina jóváhagyásának. Az egyik út az Európai Gyógyszerügynökség normál eljárásban meghozott döntése, a másik út pedig a vészhelyzetben a nemzeti hatóságok engedélye

- mondta a tárcavezető. Hozzátette: Magyarország nem fogadja el, hogy az úgynevezett Covid-útlevél esetleges bevezetésénél csak egyetlen jóváhagyási formát ismerjenek el, vagyis ne fogadják el a nemzeti hatóságok által jóváhagyott oltóanyagot.


The Conversation

Friss

Elon Musk dolgozóinak megszabták, mit mondhatnak a főnökről

Elon Musk vállalata, a The Boring Company megtiltotta a sofőrjeinek, hogy negatív fényben tüntessék fel az üzletembert. Sőt, a dolgozóknak egy komplett forgatókönyvet is be kell magolniuk, hogy minden kérdésre felkészüljenek-adta hírül a TechCrunch.

A Boring Company portfóliója alapvetően egyszerű termékekből áll. A cég alagutakat fúr és értékesít. Ezek célja csak a megrendelőtől függ. Például földalatti gyalogos és kerékpár (alag)utakat lehet a cégtől rendelni, de a vállalat akár hajókonténerek szállítására alkalmas alagutakat is készít. A cég fő terméke a „Loop". Ez egy olyan alagút, amelyben Teslák szállítanak embereket a különböző állomások között. Egy autó egyszerre maximum öt embert szállíthat: a sofőrt, aki a Boring Company alkalmazottja, és négy utast. Elon Musk cége az első loop-ot alig több, mint egy hónapja adta át Las Vegas-ban. A közel 3 kilométeres alagút nagyjából 1 év alatt készült el, 47 millió dollárból (13,4 milliárd forint). Az alagút és a Teslák segítségével az állomások közötti, jellemzően 45 perces utak 2-3 percre csökkenthetők. A TechCrunch a napokban kiderítette, hogy a sofőröknek egyfajta forgatókönyvet kell követniük munkájuk során Elon Musk védelme érdekében. Hogy ez mit is jelent pontosan? Megszabták, hogy bizonyos kérdésekre milyen válaszokat adhatnak.

Minden szép és jó

Az a feladatod, hogy biztonságos utazást biztosíts az utasoknak, nem pedig az, hogy szórakoztasd őket. Minimalizáld a beszélgetést, és koncentrálj az útra.

-olvasható a Boring Company utazási forgatókönyvében, amelyet a TechCrunch hivatalos úton szerzett meg.

Elon Musk nagyon népszerű manapság, éppen ezért a vállalat nem szeretné, ha az alkalmazottak negatív fényben tüntetnék fel őt. Legalábbis a szkriptből erre lehet következtetni. A forgatókönyv egyértelmű utasításokat ad a sofőröknek, hogy mindenáron kerüljék az üzletemberrel kapcsolatos kérdéseket. Szemezgessünk még a dokumentumból!

Ez a kérdéskategória (minden, ami Musk-al kapcsolatos) rendkívül gyakori és rendkívül érzékeny téma. Az utasok rajongása az alapítónk iránt elkerülhetetlen, a hozzá köthető kérdések dominálhatják a beszélgetést. Legyen a lehető legrövidebb, és tegyen meg mindent, hogy leállítsa a beszélgetést. Ha az utasok továbbra is erőltetik a témát, udvariasan közölje:" Sajnálom, de tényleg nem tudok mit hozzáfűzni" majd váltson témát.

A vállalat az erőszakosabb utasokra is felkészült. Ha tovább kérdezgetik a sofőrt, hogy milyen vezető Musk, illetve, hogy szeret-e neki dolgozni, az alábbi választ kell adnia:

Természetesen, ő egy nagyszerű vezető. Mindannyiunkat arra motivál, hogy remek munkát végezzünk!

Na de mi van akkor, ha az utasok rákérdeznek Elon Musk Twitteres ámokfutásaira?

Elon közszereplő. Azért vagyunk itt, hogy fantasztikus utazási élményt nyújtsunk!

Igaz, amit az újságok írnak róla? Udvariatlan főnök? Füvezik? Nem engedi, hogy az alkalmazottak szabadságra menjenek?

Nem olvastam ezeket a cikkeket, de nekem más tapasztalataim vannak vele kapcsolatban.

Mióta dolgozol a cégnél?

Elég ideje ahhoz, hogy úgy ismerjem az alagutakat, mint a tenyeremet!

Mennyi baleset köthető a rendszerhez?

Ez egy nagyon biztonságos rendszer.

Nos, nagyjából így néz ki a Boring Company valós idejű, hónapokig, évekig tartó, élőszereplős „filmjének" forgatókönyve.

Vannak bajok

Musk azon dolgozik, hogy minél több városban létrehozzon egy loop-ot, azonban a szakemberek egyáltalán nem biztosak abban, hogy ez jó üzlet. A Boring Company úgy érvel a technológiája mellett, hogy olcsóbban és gyorsabban tud alagutakat kialakítani, mint a hagyományos alagútfúró vállalatok. Ráadásul a loop a felszíni forgalmat is csökkenti. Egy hagyományos alagút, például egy metró esetében mérföldenként 1 milliárd dollárba kerül. Legalábbis a cég honlapja szerint. Ezzel szemben a Boring Company ugyanezt 30 millió dollárból kihozza. Elviekben. Sokan azonban kételkednek Musk szavaiban.

Jian Zhao építőmérnök-professzor, aki mellesleg az alagútfúrás szakértője, nem igazán látja, hogyan valósítaná meg Elon Musk az ígéreteit. A professzor szerint a cég technológiája semmi újdonságot nem adott a világnak, így szkeptikus a vállalat terveivel kapcsolatban.

Továbbá az utasok alig néhány nappal a Vegas-i loop átadása után máris komoly kritikákkal illették a projektet. Sokan arra panaszkodtak, hogy az egymást követő Teslák feltorlódnak, így a beígért pár perces utazás nem valósul meg. Ráadásul egyszerre csak 4 ember utazhat egy autóban. Lehet, hogy a metró drágább, de ott egy fuvarral több száz ember eljuthat a célállomásáig.

Kikötött a világ leghíresebb konténerhajója, sokba fájt a Szuezi kaland

Az Ever Given konténerhajó közel négy hónapnyi késés után végre kikötött Rotterdamban.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó:123RF

Kockás papír helyett vali.hu, így pörgetnék föl a hazai digitalizációt

A digitalizáció erősítéséről tárgyalt a Nemzeti Versenyképességi Tanács, a testület négy területen javasol intézkedéseket a kormánynak - közölte a pénzügyminiszter a közösségi oldalán.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!