Olaszországban 2019 vége óta tucatnyi településen hirdették meg az egyeurós ház programot. A vételár bizonyos esetekben valóban ennyi, de a beköltözéshez mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk a felújításra kötelezett új tulajdonosoknak.


Lepukkant házból Olaszországban elég sok van. Szicíliában például az 1968-as földrengés után sokan felvették a biztosítási pénzt, de nem küzdöttek a régi otthonuk újraépítésével, hanem a környéken máshol kezdtek új életet. Vagy emigráltak.

A Telex.hu cikkéből kiderül, hogy egy ilyen faluban vett egyeurós, 18. századi, száz éve üres házat a chicagói, olasz származású Meredith Tabbone is, méghozzá látatlanban. Elmondása szerint a 300 éves ingatlan emeletén egykor laktak, a földszintjén viszont lovakat tartottak, úgyhogy vályú van beépítve az oldalába, vaskampók vannak a falakon, és amikor először meglátta, szalma volt a földön. Gyakorlatilag csak a falak álltak, de azok sem túl jó állapotban.

Mindent neki kellett kiépítenie, beleértve a vezetékeket, ablakokat, ajtókat is. Végül megvette a mellette lévő épületet is, így lett összesen 230 négyzetmétere, és arra számít, hogy 100 ezer dolláros, mintegy 30 millió forintos összköltségből lesz belőlük majd kétteraszos, kétgarázsos, hatszobás lakás. Mások negyedmillió dolláros végösszegről beszéltek a Telex-nek.

Az összeget látva nem csoda, hogy főként amerikaiak, kanadaiak, britek, franciák, hollandok, belgák jelentkeznek a programra.

Az egyerurós ár nem mindig igaz

Tucatnyi olasz település indított hasonló programot, változó konstrukcióval, de a legtöbb esetben eleve nem jut hozzá az ember a házért egy euróért, mert az csak kikiáltási ár egy vaklicitben. Van egy település, Sambuca, ahol 16 darab „egyeurós" ingatlant árvereztek, több mint százezer ajánlat érkezett Európából, Amerikából, végül az ingatlanok 1000 és 25 ezer euró között keltek el. A vételáron túl a vevőnek 15000 eurós felújítási kötelezettséget kell vállalni 5000 eurós letét mellett, vagyis ha az ember úgy gondolja, hogy egy kicsit pihenteti a dolgot, és csak nyugdíjas korára újítja fel, az nem fog menni. Ha pedig kifogy a pénzből útközben, akkor még az 5000 eurós kauciót is elveszíti.

A rideg valóság

A Telex megkérdezett egy dél-olaszországi építészt, nagyjából mennyibe kerül egy lakás, vagy egy kis ház mondjuk Pugliában.A válasz szerint Lecce történelmi óvárosában 600 ezer forint körüli euróért kaphatjuk meg egy szépen rendbehozott lakás négyzetméterét, így 80 négyzetmétert kb. 50 millió forintért szerezhetünk. De azt is választhatjuk, hogy 30 millió körül megvesszük szakadtan, majd 20 millióért rendbe hozzuk, ugyanott leszünk. A tengerparti kis településeken valamivel olcsóbb az ingatlan.


The Conversation

Friss

Hasít a PlayStation 5, milliók csaptak le rá

A Sony a PlayStation 5 novemberi piacra dobása óta már több mint 10 millió példányt értékesített a konzolból.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Elon Musk dolgozóinak megszabták, mit mondhatnak a főnökről

Elon Musk vállalata, a The Boring Company megtiltotta a sofőrjeinek, hogy negatív fényben tüntessék fel az üzletembert. Sőt, a dolgozóknak egy komplett forgatókönyvet is be kell magolniuk, hogy minden kérdésre felkészüljenek-adta hírül a TechCrunch.

A Boring Company portfóliója alapvetően egyszerű termékekből áll. A cég alagutakat fúr és értékesít. Ezek célja csak a megrendelőtől függ. Például földalatti gyalogos és kerékpár (alag)utakat lehet a cégtől rendelni, de a vállalat akár hajókonténerek szállítására alkalmas alagutakat is készít. A cég fő terméke a „Loop". Ez egy olyan alagút, amelyben Teslák szállítanak embereket a különböző állomások között. Egy autó egyszerre maximum öt embert szállíthat: a sofőrt, aki a Boring Company alkalmazottja, és négy utast. Elon Musk cége az első loop-ot alig több, mint egy hónapja adta át Las Vegas-ban. A közel 3 kilométeres alagút nagyjából 1 év alatt készült el, 47 millió dollárból (13,4 milliárd forint). Az alagút és a Teslák segítségével az állomások közötti, jellemzően 45 perces utak 2-3 percre csökkenthetők. A TechCrunch a napokban kiderítette, hogy a sofőröknek egyfajta forgatókönyvet kell követniük munkájuk során Elon Musk védelme érdekében. Hogy ez mit is jelent pontosan? Megszabták, hogy bizonyos kérdésekre milyen válaszokat adhatnak.

Minden szép és jó

Az a feladatod, hogy biztonságos utazást biztosíts az utasoknak, nem pedig az, hogy szórakoztasd őket. Minimalizáld a beszélgetést, és koncentrálj az útra.

-olvasható a Boring Company utazási forgatókönyvében, amelyet a TechCrunch hivatalos úton szerzett meg.

Elon Musk nagyon népszerű manapság, éppen ezért a vállalat nem szeretné, ha az alkalmazottak negatív fényben tüntetnék fel őt. Legalábbis a szkriptből erre lehet következtetni. A forgatókönyv egyértelmű utasításokat ad a sofőröknek, hogy mindenáron kerüljék az üzletemberrel kapcsolatos kérdéseket. Szemezgessünk még a dokumentumból!

Ez a kérdéskategória (minden, ami Musk-al kapcsolatos) rendkívül gyakori és rendkívül érzékeny téma. Az utasok rajongása az alapítónk iránt elkerülhetetlen, a hozzá köthető kérdések dominálhatják a beszélgetést. Legyen a lehető legrövidebb, és tegyen meg mindent, hogy leállítsa a beszélgetést. Ha az utasok továbbra is erőltetik a témát, udvariasan közölje:" Sajnálom, de tényleg nem tudok mit hozzáfűzni" majd váltson témát.

A vállalat az erőszakosabb utasokra is felkészült. Ha tovább kérdezgetik a sofőrt, hogy milyen vezető Musk, illetve, hogy szeret-e neki dolgozni, az alábbi választ kell adnia:

Természetesen, ő egy nagyszerű vezető. Mindannyiunkat arra motivál, hogy remek munkát végezzünk!

Na de mi van akkor, ha az utasok rákérdeznek Elon Musk Twitteres ámokfutásaira?

Elon közszereplő. Azért vagyunk itt, hogy fantasztikus utazási élményt nyújtsunk!

Igaz, amit az újságok írnak róla? Udvariatlan főnök? Füvezik? Nem engedi, hogy az alkalmazottak szabadságra menjenek?

Nem olvastam ezeket a cikkeket, de nekem más tapasztalataim vannak vele kapcsolatban.

Mióta dolgozol a cégnél?

Elég ideje ahhoz, hogy úgy ismerjem az alagutakat, mint a tenyeremet!

Mennyi baleset köthető a rendszerhez?

Ez egy nagyon biztonságos rendszer.

Nos, nagyjából így néz ki a Boring Company valós idejű, hónapokig, évekig tartó, élőszereplős „filmjének" forgatókönyve.

Vannak bajok

Musk azon dolgozik, hogy minél több városban létrehozzon egy loop-ot, azonban a szakemberek egyáltalán nem biztosak abban, hogy ez jó üzlet. A Boring Company úgy érvel a technológiája mellett, hogy olcsóbban és gyorsabban tud alagutakat kialakítani, mint a hagyományos alagútfúró vállalatok. Ráadásul a loop a felszíni forgalmat is csökkenti. Egy hagyományos alagút, például egy metró esetében mérföldenként 1 milliárd dollárba kerül. Legalábbis a cég honlapja szerint. Ezzel szemben a Boring Company ugyanezt 30 millió dollárból kihozza. Elviekben. Sokan azonban kételkednek Musk szavaiban.

Jian Zhao építőmérnök-professzor, aki mellesleg az alagútfúrás szakértője, nem igazán látja, hogyan valósítaná meg Elon Musk az ígéreteit. A professzor szerint a cég technológiája semmi újdonságot nem adott a világnak, így szkeptikus a vállalat terveivel kapcsolatban.

Továbbá az utasok alig néhány nappal a Vegas-i loop átadása után máris komoly kritikákkal illették a projektet. Sokan arra panaszkodtak, hogy az egymást követő Teslák feltorlódnak, így a beígért pár perces utazás nem valósul meg. Ráadásul egyszerre csak 4 ember utazhat egy autóban. Lehet, hogy a metró drágább, de ott egy fuvarral több száz ember eljuthat a célállomásáig.

Kikötött a világ leghíresebb konténerhajója, sokba fájt a Szuezi kaland

Az Ever Given konténerhajó közel négy hónapnyi késés után végre kikötött Rotterdamban.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!