Nincs elegendő kapacitása az LNG fogadására és elosztására az Uniónak

Mérgdrága cseppfolyósított földgázt (LNG) szállító hajók tucatjai horgonyoznak Európa partjainál. Nem tudnak kirakodni, mert tele vannak az üzemek, ahol vissza lehetne alakítani a gázt.



Kevés Európa kapacitása az LNG fogadására és visszaalakítására

Körülbelül 35 hajó várakozik Spanyolország partjainál LNG-vel megrakodva. Nem tudnak kirakodni, mert nincs elég kapacitás az cseppfolyósított földgáz gázneművé visszaalakítására. A Reuters cikke megjegyzi, hogy Európa óriási mennyiségű LNG-t vásárolt az előző hónapokban az orosz gázszállítások akadozása/leállása miatt.

Iparági források szerint az ibériai ország hat LNG-terminálja kevesebb mint az ötödét tudja fogadni a sorban álló hajóknak ezen a héten. Azonban nemcsak újragázosító üzemekből van kevés, hanem olyan vezetékekből is, amellyekben szállítani lehetne a terminálokkal rendelkező országokból a gázt más uniós államokba. Egyébként Spanyolország rendelkezik a legnagyobb kapacitásokkal az Európai Unióban: övé a teljes LNG 33, az LNG- tárolók 44 százaléka.

Fordulat a fogyasztásban

A VG megjegyzi, hogy ahogyan lassult az európai gazdaság a közelmúltban, úgy esett vissza az ipari kereslet a gázra. Emellett a szokatlanul meleg idő miatt a vártnál alacsonyabb például a spanyolországi fogyasztás is. Azonban a szállítóhajók folyamatosan érkeznek a kontinensre, ami azzal magyarázható, hogy a kereskedők a gázkereslet és a gázárak további emelésére számítanak a tél közeledtével.

Most meg is engedhetik maguknak, hogy parkoltassák a szállítmányokat, mert nem működik a második legnagyobb amerikai exportőr, a Freeport üzeme, ahol júniusban robbanás történt, és tűz ütött ki. Ha több szállítmány lenne, akkor kihasználnák a hajóikat. Ám így is másfelé irányíthatják az LNG-t, ha a hátralékot nem dolgozzák le gyorsan Európában

– nyilatkozta Alex Froley, az ICIS adatszolgáltató ágazati elemzője.

Ezért lett mocskosul drága az orosz földgázt kiváltó LNG

Miután Oroszország visszafogta az Európába irányuló földgázszállítását, a piaci árak magasra emelkedtek, felborult a kereskedelmi forgalom és akut üzemanyaghiány alakult ki egyes feltörekvő és fejlődő gazdaságokban. Az európai LNG-kereslet az első nyolc hónapban 65 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, elvonva a forrásokat az ázsiai-csendes-óceáni térség hagyományos vevőitől, ahol a vásárlások ugyanebben az időszakban 7 százalékkal csökkentek.

Az előrejelzések szerint Európa LNG-importja idén legalább 60 milliárd köbméterrel fog nőni, ami több mint kétszerese a globális LNG-exportkapacitás bővítésének. Rövid- és középtávon ez erős kereslet nyomás alatt tartja a nemzetközi LNG-piacot, így Ázsia LNG-importja az év hátralévő részében alacsonyabb maradhat a tavalyinál.

The Conversation

Ne hagyd ki!