Antitröszt-eljárást indított az amerikai igazságügyminisztérium az Alphabet ellen. A cégcsoporthoz tartozó Google ezért a keresőüzletágának a feldarabolására készül, attól remélik a minisztérium kedvező elbírálását. Azonban nem csak az USA vizsgálja az óriáscég piaci tevékenységét.
Inkább feldarabolja magát a Google, csak meg ne büntessék
A Google anyavállalata az Alphabet az online böngésző keresőüzletágának a feldarabolására készül. Azt remélik, így meg tudnak felelni az amerikai kormány és a hatóságok trösztellenes elvárásainak – írja a The Wall Street Journal riportjára hivatkozva hwsw.hu.
A vállalat az online reklámpiac bizonyos szegmenseiben gyakorlatilag monopolhelyzetben van. A Biden-adminisztráció meg akarja törni ezt a piaci erőfölényt, ezért leválasztaná és értékesítené a Google néhány cégrészét és üzletágát.
Peren kívül állapodna meg a Google a minisztériummal
A Google nemrég az amerikai igazságügyminisztérium által 2020-ban indított jogi eljárásban peren kívüli egyezségre tett ajánlatot, melynek része több, a cégstruktúra átalakítását érintő önkéntes vállalás, így a klasszikus, aukcióalapú hirdetési modellben utazó üzletág külön cégbe szervezése
- írja a portál.
Ha elfogadnák a Google javaslatát, a több tízmilliárd dollár értékű, a rendkívül jól jövedelmező ad-tech üzletágban tevékenykedő új cég is az Alphabet része lenne. A szakemberek szerint azonban kérdéses, hogy így van-e értelme a feldarabolásnak, hiszen lényeges változás nem történne.
Nem csak amerikai probléma
Az Alphabet trösztgyanús tevékenységét nem csak az Egyesült Államokban, hanem például az Egyesült Királyságban és az Európai Unióban is vizsgálják.
A különálló esetekben a jogi alapvetés többnyire egyezik: a Google a display hirdetések piacán gyakorlatilag az összes szinten képviselteti magát, azaz hirdetési célból adatokat gyűjt (trackerek), hirdetési helyeket értékesít direktben, illetve hirdetés-közvetítőként is működik egyben. E tevékenységeinek koordinálásával és saját szolgáltatásainak preferálásával pedig kiszorítja a versenytársakat a piacról
- ismerteti a problémákat a portál.
A piac hatalmas méretét mutatja az is, hogy a Google bevétele csupán a display hirdetésekből tavaly 31,7 milliárd dollár volt, az Alphabet éves árbevételének a 12 százaléka.