Megtörtént a trónfosztás – immár a Temu határozza meg a magyar online kereskedelem zömét. 2025 második negyedévében a magyar bankkártya-tulajdonosok már több pénzt költöttek el külföldi online kereskedőknél, mint amennyi árut és szolgáltatásért hazai webshopokban fizettek a plasztiklapjaikkal.

Az idei II. negyedévben ugyanis már több mint 49 millió külföldi online vásárlás történt, ami 29,2 százalékos növekedést jelent éves szinten. Ennél is drámaibb az, hogy - a Temu felfutásától aligha elvonatkoztatható - külföldi online bankkártyás fizetések 1 111 milliárd forintos értéke már közel 100 millió forinttal magasabb, mint amennyit – 1 016 milliárd forintot – hazai online üzletekben magyar bankkártyával fizettek az ügyfelek.

2023. végéig az összes online bankkártyás költés több, mint 60 százaléka még hazai kereskedőt gazdagított, ez az arány a kínai óriás megjelenésével zsugorodott mostanra 47,8 százalékra. Azaz 100 online bankkártyával elköltött forintunkból 52 már nem magyar vállalkozás pénztárában csenget. 

Nagyobb értékben is vásárolunk

Némileg torzítja a számokat hogy a hazai bankok döntő része továbbra is internetes vásárlásként könyveli el, ha ha valaki a bankkártyájáról például a Revolut számlájára utal pénzt. Illetve vannak olyan Magyarországon működő kiskereskedők, amelyek valójában nem hazai cégek, így a náluk történő fizetés ugyancsak külföldi kártyás vásárlásnak minősül. 

A külföldi internetes vásárlások átlagos kosárértéke ugyanis egy év alatt közel harmadával, 17 251 forintról 22 639 forintra nőtt. Azaz a külföldi online kereskedőknél átlagosan ötödével többet költünk egy-egy vásárlásnál, mint a hazai internetes áruházaknál - írjaa BiztosDöntés.hu portál.

Így vásárolnak a webshopokban a különböző generációk

Egy korábban idézett kutatás szerint a magas minőség erős motivációs tényező a Z generáció (24 százalék) és az ezredfordulósok, az Y generáció (30 százalék) számára is.

A kutatók megjegyzik, hogy ma már a mindenkire érvényes ajánlat nem működik, mert nem fog mindenkinek ugyanaz tetszeni, ezért minimum életkorra és nemre szűrni kell.

A nők 36 százaléka szerint az exkluzív kedvezmények, akciók vagy jutalmak miatt tér vissza egy webshopba. A férfiak 24 százaléka viszont azt válaszolta, hogy egy hűségprogram vagy a tagoknak szóló juttatások vonzzák őket.

Érdemes azt is megvizsgálni, hogy melyek a leginkább elrettentő tényezők. Ilyen például az akcióra vagy kedvezményre való várakozás (24 százalék), a magas szállítási költségek (24 százalék), a gyorsaság hiánya (24 százalék), a termék minőségével kapcsolatos bizonytalanság (24 százalék).