vasárnap, 2025. július 13.
Image
Piacok

Felrobbansz, ha egy szállító nem tartja az időablakot?

2025-06-24
Molnár János
Piacok
házhozszállítás
Fotó: Sticker Mule/Unsplash

Az életkor előrehaladtával egyre fontosabbá válik a hazai online vásárlóknk, hogy előre megválaszthassák a megrendelt termék házhoz szállításának időpontját. Az okoslogisztikai szolgáltatásokat kínáló DODO megbízásából több országban elvégzett kutatás eredményei alapján a fogyasztók többsége Magyarország mellett Németországban, Csehországban és Szlovákiában is elvárja, hogy a webshopok biztosítsák az időablakos kiszállítást. A magyar tapasztalatokat emeltük ki.

A házhoz szállítás a legnépszerűbb kézbesítési mód minden korosztályban a csomagautomatákkal, átvételi pontokkal vagy üzleten belüli átvétellel szemben – ez derült ki az okoslogisztikai szolgáltatásokat kínáló DODO megbízásából elvégzett kutatás eredményeiből. Számottevő eltérés van ugyanakkor a különböző korcsoportok között a házhoz szállítást preferálók arányaiban: míg Magyarországon a legfiatalabbak alig több mint fele vette igénybe ezt a szolgáltatást, addig az 50-59 évesek körében több mint kétharmada, a 60 felettieknek pedig több mint háromnegyede választotta online vásárlásai során ezt a kézbesítési módot.

Az okokat vizsgálva kiderül, hogy Magyarországon a fiatalabb korosztályok, vagyis a 18-29 és a 30-39 közöttiek kevésbé elégedettek a házhoz szállításokkal, mint a negyven felettiek. Vagyis az ő esetükben különösen fontos a házhoz szállítási szolgáltatás színvonalának javítása.

Korcsoportok szerint változik, ki mennyire tartja fontosnak, hogy előre megjelölhesse, mikor veszi át a futártól a megrendelt terméket. Magyarországon az életkor előrehaladtával egyre többen élnek ezzel a lehetőséggel: míg a 18–29 év közöttiek 64%-a, addig a 30 felettieknek már 70%-a várja el, hogy előzetesen kiválasztott idősávban kézbesítsék számára a csomagot.

„Már a legfiatalabb, 18-29 év közötti online vásárlók többsége is fontosnak tartja, hogy a rendelés leadásakor megjelölt idősávban vehesse át a terméket, de a 30–49 éves korcsoportba tartozók közül még többen, közel háromnegyedük várja ezt el. Valószínűleg elfoglaltabb életvitelük áll a jelenség mögött: sokan ebben az életszakaszban próbálják összeegyeztetni a karrierépítést és a családi kötelezettségeket, ezért számukra különösen értékesek az olyan rugalmas, mégis kiszámítható szállítási lehetőségek, mint például az időablakos kiszállítás. Ezek az eredmények jól mutatják, hogy az időablakos kézbesítés egyre fontosabb fogyasztói elvárás, ami a jövőben az eddiginél is meghatározóbb jelentőségű tényező lesz a webshopok piaci versenyében” – mondta el Préda Máté, a DODO magyarországi ügyvezetője.

 
rectangle
rectangle 2

A legfontosabb hírekért iratkozz fel hírlevelünkre!