Fotó: Shutterstock
A befektetők ráharaptak az olcsó, kakaó és tej nélküli csokira
2024-03-03
Több mint 21 millió dollár, azaz durván 7,6 milliárd forint befektetést vonzott be eddig egy olcsó, kakaómentes „csokoládét” készítő startup. A vállalat célja, hogy egyszerű, fenntartható, európai alapanyagokból készítsen olyan terméket, amellyel pótolhatják a csokoládét.
Maximilian anyagmérnök, Sara pedig élelmiszervegyész. A kakaómentes vagy éppen a vegán „csokoládé” gondolata nem tőlük származik. Azonban cégük, a Planet A az eddigi, mesterséges alapanyagokra épülő megoldások helyett inkább a természetes összetevők irányába fordult. A müncheni székhelyű startup elsősorban napraforgót és zabot használ fel a speciális „csokoládé” gyártásához, illetve más élelmiszergyártási folyamatokból megmaradt melléktermékeket.
A kakaómentes, vegán „csokoládéjukat” ChoViva néven forgalmazzák a B2B szektorban, tehát kizárólag más vállalatoknak értékesítenek. Termékeiket kínálják például félédes, „tejcsokoládé” és „fehércsokoládé” változatban. Állítják, ezeket ugyanúgy fel lehet használni, mint a valódi csokoládét – írja a Financial Times.
Mindeközben a világpiacon az utóbbi időszakban jelentősen drágultak a hagyományos csokoládé alapanyagai. A nemzetközi cukorpiac legnagyobb szereplője a kínálati oldalon Brazília. 2023 második felében szállítási és egyéb logisztikai problémák merültek fel a dél-amerikai országban, ami megnehezítette a cukor világpiacra jutását. Azonban a cukorkivitel visszaesése jellemezte a másik két nagy exportőrt, Indiát és Thaiföldet is. Így nem meglepő, hogy a termék tőzsdei ára 12 éves csúcsra repült az előző negyedévben.
Továbbá emelkedett a kakaó határidős jegyzése is, ami a cukordrágulással együtt igencsak megnövelte az édességek előállítási költségét. Mindez már karácsony előtt is eredményezett emelkedést egyes édesipari termékek kiskereskedelmi árszintjében.