Egyre gyorsabban tölthető akkumulátorok készülnek a villanyautókhoz
Fotó: Shutterstock

Új töltési rekord született a villanyautóknál

Világrekord született a villanyautós akkumulátorok töltési sebességében. A siker a Polestar és a SoreDot új aksijához köthető. Az új rekordott több mint 370 kW-os töltés jelentette.


Új töltési rekord a villanyautós aksiknál

Az elektromos autóknak több előnyük van a hagyományos modellekkel szemben. Ide tartozik például az alacsonyabb fenntartási költség, valamint a környezetbarátabb működés. Azonban továbbra is vannak olyan aggályok, amelyek miatt az emberek vonakodnak a vásárlásuktól.

Az egyik ilyen probléma, hogy az e-modellek töltése akár órákat is igénybe vehet. Azonban a Zöld Pálya megjegyzi, az izraeli SotereDot és a svéd Polestar együttműködése nagy előrelépést hozott ezen a területen.

Az XFC akkumulátorok lehetővé teszik a töltési idő drasztikus csökkentését. A megoldást a Polestar-5 prototípusában sikeresen tesztelték. A beépített újgenerációs energiacella rekordidő, mindössze 10 perc alatt feltöltődött 10-ről 80 százalékra. Ez az extrém sebességű (300 Wh/kg) szilícium-alapú akkumulátoroknak köszönhető, amelyeket a StoreDot szállított.

A tesztüzemben a jármű folyamatosan 310 kW feletti töltési teljesítményt ért el. A rekordérték pedig meghaladta a 370 kW-ot. A cella hőmérsékletét, feszültségét és töltési kapacitását folyamatosan monitorozták, de semmilyen probléma nem adódott a procedúra alatt. A fejlesztők célja az lenne, hogy egyetlen, 10 perces töltéssel akár 320 kilométert meg lehessen tenni.

Szupergyors töltést kínál a CATL új akkumulátora is

Egyébként a CATL akkumulátorgyártó a napokban jelentette be, elkészült az újgenerációs Shenxing Plus lítium-vasfoszfát akkumulátorával. Annak energiasűrűsége 205 Wh/kg, valamint képes 10 perc alatt 600 kilométer megtételéhez elegendő energiával töltődni, szemben az előző generáció 400 kilométer/10 perces töltési kapacitásával.

Emiatt a Debrecenben gyárat építő kínai cég új fejlesztése lehetővé teszi akár a 1000 kilométeres hatótáv elérését is az elektromos autókkal.

Összehasonlításképp: a Zeekr autómárka új, 001-es villanyautója 95 kWh-s akkumulátorral és 800 V-os rendszerrel rendelkezik. Az 11 és fél perc alatt tölthető 10-ről 80 százalékra. Ezen idő alatt 473 kilométer hatótáv nyerhető. 540 kW töltési csúcsteljesítménnyel, 5 perc alatt, 264 kilométernyi távolság érhető el 10 és 35 százalékos töltési szint között. Jelenleg ez a leggyorsabb töltési teljesítmény a kínai piacon.

Emellett a Nio - egy másik kínai autógyártó - akkumulátorcsere-állomások létrehozására összpontosít. A terveik szerint 2025-ig ezer ilyen állomást hoznak létre Európában, amelyek lehetővé teszik az akkumulátorok 3,5 perc alatt történő cseréjét.

Ne hagyd ki!