Minden korábbinál gyorsabb töltést ígér az elektromos autóknál a CATL új szuperaksija. A kínai cég legújabb akkumulátora mindössze 10 perc töltéssel elegendő energiát biztosíthat 600 kilométer megtételéhez.
Szupergyors töltést kínál a CATL új akkumulátora
A CATL akkumulátorgyártó jelentette be, elkészült az újgenerációs Shenxing Plus lítium-vasfoszfát akkumulátorával. Annak energiasűrűsége 205 Wh/kg, valamint képes 10 perc alatt 600 kilométer megtételéhez elegendő energiával töltődni, szemben az előző generáció 400 kilométer/10 perces töltési kapacitásával.
Emiatt a Debrecenben gyárat építő kínai cég új fejlesztése lehetővé teszi akár a 1000 kilométeres hatótáv elérését is az elektromos autókkal.
Összehasonlításképp: a Zeekr autómárka új, 001-es villanyautója 95 kWh-s akkumulátorral és 800 V-os rendszerrel rendelkezik. Az 11 és fél perc alatt tölthető 10-ről 80 százalékra. Ezen idő alatt 473 kilométer hatótáv nyerhető. 540 kW töltési csúcsteljesítménnyel, 5 perc alatt, 264 kilométernyi távolság érhető el 10 és 35 százalékos töltési szint között. Jelenleg ez a leggyorsabb töltési teljesítmény a kínai piacon.
A HVG megjegyzi, emellett a Nio - egy másik kínai autógyártó - akkumulátorcsere-állomások létrehozására összpontosít. A terveik szerint 2025-ig ezer ilyen állomást hoznak létre Európában, amelyek lehetővé teszik az akkumulátorok 3,5 perc alatt történő cseréjét.
Tovább növekedhet az elektromos autók európai piaca
Egyébként amíg 2020-ban 25 eladott új kocsiból csupán egy volt teljesen elektromos (BEV) vagy plug-in hibrid jármű (PHEV) Európában (az Európai Unió tagállamai mellett az Egyesült Királyságban, Norvégiában és Svájcban), tavaly már minden ötödik autó az említett két kategória valamelyikébe tartozott.
Az áttörés akkor következik be, amikor az elektromos járművek aránya a teljes járműparkban eléri a 10 százalékot. Az adatok alapján határozottan arra számítunk, hogy Európában 2030-ra az EV eladások részesedése meghaladja az összes többi típusát. A hazai forgalmazóknak és kereskedőknek is érdemes mielőbb felkészülni a fogyasztói igények átalakulására, akár külső szakértő bevonásával is, hogy versenyelőnyre tegyenek szert a piacon
– idéztük Rózsa Tamást, az EY-Parthenon autóipari szakértőjét a napokban.
Az elektromos járművek (EV) népszerűségével párhuzamosan bővült Európa nyilvános gyorstöltőhálózata is. Amíg 2022-ben 530 ezer töltőpont volt, 2023 év végén 744 ezer. Ezen belül 77 százalékkal emelkedett a gyors és ultragyors DC töltők száma a vizsgált időszakban, így mára meghaladja a 100 ezret. A váltóáramú töltőpontok (AV) mennyisége pedig 36 százalékot ugrott. Ráadásul a gyorstöltők teljesítménye manapság tízszerese az öt évvel ezelőttinek.
Azonban a töltőállomások eloszlása földrajzilag egyenlőtlen. Az európai állomások 78 százalékát csupán hét ország adta tavaly: Belgium, az Egyesült Királyság, Franciaország, Hollandia, Németország, Olaszország és Svédország.