Áttörésre számítanak a tisztán elektromos, illetve a hibrid meghajtású autók (EV-k) piacán a szakértők. Az ilyen járművek térnyerésének kedvez, hogy gyorsan növekszik a töltőpontjaik száma a kontinensen.
Tovább növekedhet az elektromos autók európai piaca
Amíg 2020-ban 25 eladott új kocsiból csupán egy volt teljesen elektromos (BEV) vagy plug-in hibrid jármű (PHEV) Európában (az Európai Unió tagállamai mellett az Egyesült Királyságban, Norvégiában és Svájcban), tavaly már minden ötödik autó az említett két kategória valamelyikébe tartozott.
Az áttörés akkor következik be, amikor az elektromos járművek aránya a teljes járműparkban eléri a 10 százalékot. Az adatok alapján határozottan arra számítunk, hogy Európában 2030-ra az EV eladások részesedése meghaladja az összes többi típusát. A hazai forgalmazóknak és kereskedőknek is érdemes mielőbb felkészülni a fogyasztói igények átalakulására, akár külső szakértő bevonásával is, hogy versenyelőnyre tegyenek szert a piacon
– idézi Rózsa Tamást, az EY-Parthenon autóipari szakértőjét a Portfolio.
Az elektromos járművek (EV) népszerűségével párhuzamosan bővült Európa nyilvános gyorstöltőhálózata is. Amíg 2022-ben 530 ezer töltőpont volt, 2023 év végén 744 ezer. Ezen belül 77 százalékkal emelkedett a gyors és ultragyors DC töltők száma a vizsgált időszakban, így mára meghaladja a 100 ezret. A váltóáramú töltőpontok (AV) mennyisége pedig 36 százalékot ugrott. Ráadásul a gyorstöltők teljesítménye manapság tízszerese az öt évvel ezelőttinek.
Azonban a töltőállomások eloszlása földrajzilag egyenlőtlen. Az európai állomások 78 százalékát csupán hét ország adta tavaly: Belgium, az Egyesült Királyság, Franciaország, Hollandia, Németország, Olaszország és Svédország.
Villanyautók gyártására áll át a Ferrari is
Egyébként jövőre érkezhet a Ferrari első, teljesen elektromos meghajtású autója. Az olasz luxusautógyártó vezetője azt ígéri, a villanyautó ugyanazt az élményt fogja nyújtani, mint a korábbi modelljeik, például a hangzás terén is.
A Ferrari első elektromos modellje nem lesz csendes, mint a legtöbb forgalomban lévő villanyautó. Az elektromos autók nem némák. Ha valaki ismeri a technológiát, tudja, hogy sok mindent ki lehet hozni ezekből is. Az elektromos hajtású Ferrari ugyanazt az egyedi élményt fogja nyújtani, mint a márka többi járműve, amelyek a motorjaik dübörgéséről ismertek
– nyilatkozta Benedetto Vigna, az autógyártó vezérigazgatója a CNBC-nek.
Hozzátette, nekik egyébként sem az a vásárlói körük, mint a Teslának.
Amikor olyan luxusautókról beszélünk, mint a miéink, akkor az érzelmekről beszélünk, nem funkcionalitásról
- idéztük a vezérigazgatót a napokban.
Az is kiderült, a cég tervei szerint 2026-ra hibrid és teljesen elektromos autó fogják kitenni az értékesítéseik 60 százalékát.