Fotó: Csomor Alexander - Haszon Magazin
Célozzunk pontosan! Szegmentált marketinggel a profit növeléséért
2022-04-18
Manapság a keresztnevén megszólított vásárló is kevésbé reagál olyan pozitívan egy neki szóló üzenetnek, mint 5 éve. Ennek oka, hogy a cégek ma már olyan Big Data (adatok a fogyasztóról) megoldásokat használnak, amelyekkel mélyebbre tudnak ásni a fogyasztó személyiségében, mint korábban bármikor. Az így keletkező elképesztő mennyiségű adatot felhasználva megszemélyesített ajánlatokat küldhetnek a célpiacuknak. A piaci szegmentáció fogalmát Wendell R. Smith marketing szakember alkotta meg. Ő először a felhasználókat csak demográfiai adatok alapján válogatta szét. Azóta a piaci szegmentálás elképesztő méreteket öltött. Jelenleg a szuperszegmentáció korát éljük, hisz a Big Datának köszönhetően végtelen sok csoportra bonthatjuk piacunkat.
Leginkább azért, mert végtelenül leegyszerűsíti a kommunikációt. Lényegében nem nekünk kell kitalálnunk, mit mondjunk, hanem egyszerűen csak kölcsönvesszük a célpiac kommunikációját. Olyan üzenetet tudunk kiküldeni így, amelyben a fogyasztó maximálisan magára ismer. Felismeri a problémáit, a vágyait, a lehetőségeit, sőt, még a szóhasználatát is. A legfrissebb kutatások azt mutatják, hogy a szegmentált kampányok 760 százalékos növekedést érnek el a nem szegmentált kampányokhoz képest (Forrás: Campaignmonitor). A Big Data előretörésével számos nagyvállalat tökélyre fejlesztette szegmentációs marketingjét. Jó hír, hogy a szükséges adatok már kinyerhetők egy magyar kkv számára is. Indíthatunk leadgyűjtő kampányokat, különböző szoftverekkel figyelhetjük a vásárlóink reakcióit: mely leveleinket olvassák, mely gombokra kattintanak, mely termékeinket szeretik, mikor olvassák üzeneteinket, stb. De több verzióban futtatott teszt hirdetésekkel is meg tudjuk mondani, mire reagál a célpiacunk.
A Big Data használatával egy olyan értékesítési tölcsért alakíthatunk ki, amely során svájci óra pontossággal mondhatjuk meg, hol áll a célpiacunk az értékesítési folyamatban, és mikor milyen információkkal kell ellátnunk. A cégek valójában már nem is léphetnek más útra, hiszen a márkákkal szemben a szuperszemélyreszabottság már elvárás. Azok a cégek, amelyek ezt nem képesek megadni a piacuknak, óriási lépéshátrányba kerülnek. A szegmentálás egy lehetőség a felhasználói (UX), valamint az ügyfélélmény (CX) növeléséhez. Lehetőséget biztosít a cégeknek a termékcélzásra, ezáltal a bevétel növelésére. Érdemes már ma elkezdeni a piaci adatok begyűjtését, azok elemzését, kategorizálását, majd felhasználásukkal áttérni egy szegmentált marketing stratégiára.