A MÁV-Volán csoport vezérigazgatójával, Hegyi Zsolttal tartott közös sajtótájékoztatón a miniszter úgy értékelte: az elmúlt hónapokban megtörtént a kimozdulás a MÁV esetében, messze még a siker, de aránytalanul sok kritika érte a vállalatcsoportot. „A rendszerváltás legnagyobb mozdonycsereprogramja zajlik, részben saját forrásból, részben egy magyar bankcsoport hiteléből, és elbírálás alatt van az Európai Fejlesztési Bankhoz (EIB) beadott egymilliárd eurós hitelkérelem”

Szólt arról is, hogy egy év előkészítés után elindul az M1-es autópálya szélesítése 2x3 sávra, először Budapest és Bábolna között egy 60 kilométeres szakaszon. A 800 milliárd forintos beruházás 2029-ben fejeződhet be.  A felújítás ideje alatt, vagyis a következő három-négy évben számos kellemetlenségre is fel kell készülniük az autósoknak. Ennek kompenzálásaként átalakítják az érintett szakaszon az autópálya-matricák rendszerét. Az M1-es sztráda négy vármegyét érint: Pest, Fejér, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron. Itt együttesen csaknem 2,5 millióan élnek. Lázár János bejelentése szerint a díjrendszert úgy alakítják át, hogy akik a négy vármegyében laknak, 15 ezer forintért használhatják a teljes M1-es szakaszt. Eszerint a négy vármegyére vonatkozó, négy darab éves autópálya-matrica helyett a négyet együtt 15 ezer forintért vehetik meg, vagyis lényegében fél áron az eddigi közel 28 ezer forintos összeg helyett. A változás 2026. január elsején lép életbe. Az építési és közlekedési miniszter szerint ez a lépés évente 7 milliárd forintot hagy ott az autósoknál. Lázár János hangsúlyozta, hogy ez a kedvezmény csak a négy érintett vármegyékben élőkre és csak a személyautókra vonatkozik. Az átmenő forgalomban részt vevők továbbra is teljes áron vehetik meg az autópálya-matricákat, számolt be a részletekről a vg.hu.

Az adórendszerbe is belenyúlna a miniszter

Lázár János emlékeztetett: az új személyszállítási törvény december 1-jén lép életbe, ez előírja, hogy alanyi jogon kell biztosítani minden településen, hogy az ott élők naponta legalább háromszor eljuthassanak a járási központba és vissza. Jelenleg 2200 településen ennél több szolgáltatást biztosít az állam, viszont ezer településen kevesebbet. 500 olyan falu vagy község van, amely egyáltalán nincs lefedve. Szólt arról is, hogy kezdeményezte a kormányfőnél és a Nemzetgazdasági Minisztériumnál, hogy 2026-tól az önkormányzati utak karbantartása esetén a befizetett szolidaritási adó legalább 20 százalékát leírhassák, így több száz milliárd forint maradhat helyben erre a célra.

A Budapest-Belgrád vasútvonal 170 kilométeres magyarországi szakászán a műszaki kivitelezés már 95 százalékban kész, a projekt még az idén lezárul - mondta, hozzátéve, hogy a szerbiai történések miatt kezdeményezte a mintegy 800 milliárd forintos beruházás teljes műszaki és pénzügyi átvilágítását, amibe külső szakértőt is bevonnak.

A további témákról, részletekről a miniszter közösségi oldalán közzétett videóból tudsz tájékozódni.