A téli gumi nem egyszerű kiegészítő, hanem az egyik legfontosabb biztonsági tényező a hideg hónapokban, éppen ezért aggasztó, hogy egyre gyakrabban találkozhatunk online áruházakban névtelen gyártók abroncsaival, amelyek jóval olcsóbbak a bevált márkáknál. A különbség hatalmas: egy olcsóbb 225/40 R18-as modell 95 euróba kerül, míg egy prémium Michelin Pilot Alpin 5 177 eurót kóstál. Négy darabnál ez több mint 130 ezer forintos árkülönbséget jelent.
Az ADAC tesztje azonban rámutat: a spórolás komoly kockázatokkal járhat. A 31 vizsgált abroncs közül 11 megbukott – ezek mindegyike az olcsó kategóriából került ki. Volt, amelyik jeges úton veszélyesen megnyújtotta a fékutat, más modellek pedig egyszerűen nem biztosítottak megfelelő tapadást. A legjobb és a legrosszabb gumi közti különbség 80 km/órás vészfékezésnél több mint 15 méter volt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy amikor a prémium abronccsal felszerelt autó már megállt, a gyengébb gumival fékező jármű még mindig 46 km/órával haladt.
A teszt ugyanakkor arra is rámutatott, hogy nem minden olcsó abroncs jelent kockázatot. A Matador MP93 Nordicca és a Momo W-20 North Pole ugyan nem hibátlan, de korrekt választás lehet azoknak, akik kevesebbet vezetnek. Az ADAC azonban három középkategóriás modellt sem ajánl: a Firestone Winterhawk 4 jégen és havon jól szerepelt, de hirtelen manővereknél kiszámíthatatlanul viselkedett, míg a Maxxis Premitra Snow WP6 és az Apollo Aspire XP Winter szintén gyenge értékelést kapott, írja a Világgazdaság.
A prémium abroncsok ezzel szemben minden körülmények között megbízható teljesítményt nyújtottak. Természetesen itt is akadnak eltérések: a Michelin Pilot Alpin 5 jobban bizonyított téli utakon, míg környezetvédelmi szempontból a Goodyear UltraGrip Performance 3 emelkedett ki. Utóbbi 76 ezer kilométeres futásteljesítménnyel és kifejezetten alacsony kopással lett a teszt összesített győztese.
Olvasd el ezt is!


