Ezek lesznek 2023 legjobb traktorai: először nálunk!
Közeleg az „Év Traktora” (TotY: Tractor of the Year) verseny döntője. A díjátadó szokás szerint november 9-én lesz – lássuk a döntőbe jutott erőgépeket!

A „Tractor of the Year” (TotY), vagyis az „Év Traktora” nemzetközi díjat 1998 óta ítélik oda az európai piac legjobb erőgépeinek. Szintén nemzetközi a zsűri: 26 szakmai média (magazin, weboldal, agrártévé) ugyanennyi újságírója nemcsak szemügyre veszi, hanem munkavégzés közben is kipróbálja a gépeket. Viszonylag új kategória „Az év fenntartható traktora”, ezt a 3 fő kategória döntőbe jutott traktorai közül választják ki. Érdekesség, hogy a TOTY vagy TotY rövidítést más díjakhoz is használják: az év legjobb futballcsapata (Team of the Year: UEFA és FIFA), az év legjobb tanára (Teacher of the Year: USA, megyénként).

​Az Év Traktora cím esélyesei

Forrás: JCB

JCB Fastrac 4220 iCON

Minden iCon modellek új elektronikai infrastruktúrát kapott, így számos funkció teljesen integrált a Fastrac 4000 és 8000-es sorozatban. Személyre szabható a vezérlés minden egyes kezelő részére, új szoftver vezérli a hajtásláncot. MIvel teljesen integrált az Iso-busz, a precíz GPS és a munkaeszköz-vezérlők, így alig van szükség további kijelzőkre. A megújult kartámaszos vezérlőpultot, kijelzőket, színkóddal ellátható kapcsolókat és más kezelőszerveket gyorsan megszokják a korábbi típusok vezetői is. A döntőbe jutott 218 (max. 235) lóerős verzió nyomatéka 1000 Nm, váltója Fendt-féle CVT.

John Deere 8RX 410

Négy darab hevederes járószerkezete révén 24 tonna össztömegig súlyozható. Automata kormányzása a korábbinál pontosabb és fürgébb reagálású, fülkéje magasabb és komfortosabb. Dupla turbós, intercooleres motorja 9 literes, teljesítménye 410 LE (IPM: 458 LE), max. nyomatéka 1851 Nm. A gumihevederek nyomtávja 1930–3048 mm lehet. Váltója 23×11 fokozatú (full powershift).

Valtra Q305

Ez a típus kapta a legnagyobb motort a Q-gépcsaládban. A 7,4 literes, 305 LE-s Agco nyomatéka max. 1280 Nm, ami elég széles tartományban állandó (1000–1500 ford./perc). Váltója a gazdák elvárása miatt fokozatmentes (Fendt CVT), a cég szerint 200 LE fölött ez általános igény. Az elektronika magától választja ki a tevékenységhez elegendő motorfordulatszámot. Így optimális lesz a fogyasztás és a hidraulikus, illetve TLT-teljesítmény. A feladatkezelőben tárolt adatokkal gyorsan indulhat a munka. Önműködő rendszereivel (U-pilot, SmartTurn) a Q305 szántóföldi működése automatizálható, beleértve a fordulókat.

Fendt 728 Vario DP Gen7

Szintén a „családfő" jutott be a döntőbe a 700-as szériából. Az új generáció komoly váltás: Deutz helyett Agco motorok, több lóerő, kisebb munkafordulatszám (1400–1700 ford./perc). Elmarad a kipufogógáz-visszavezetés, mert elég hatékonyak a katalizátorok (DOC plusz SCR-only) és persze a szűrés is (DPF). A max. 303 lóerős típussal először lép 300 LE fölé ez a traktorcsalád. A komfortot elektromos állítású, fűthető-hűthető ülés is szolgálja (akár masszázsfunkcióval). Gumitól függően a Fendt fordulóköre csekély 10 méter (540/65 R30), de a legnagyobb abronccsal is csak 11,8 m.

New Holland T7.300

Teljesen megújult a T7 nagy tengelytávú széria, amely most öt típusból áll. Legerősebb verziója a T7.300, ez akár 320 LE-s. Sajátossága, hogy 1250 Nm-es nyomatékát alacsony, 1300-as fordulaton éri el (a család többi modellje 1500-on). Motorja dupla turbós, háromállású az első felfüggesztése nagyobb menetkomfortot nyújt. Hajtáslánca robusztusabb, a kabinajtó és az indítógomb kulcs nélküli. Emellett újak a hidraulikus csatlakozók (Bosch), és a fülkébe feleannyi zaj szűrődik be, mint korábban.

​A legjobb univerzális traktorok

Forrás: Basak


Başak 5120

Négyhengeres, 3,6 literes motorja max. 116 lóerős, nyomatéka 480 Nm (1400-as fordulatnál). Váltója 32×32 fokozatú (4 autoshift), TLT-hajtása háromsebességes. Hátsó emelőképessége akár 5,5 tonna, az első emelőmű opciós (2,8 t). Alapfelszereltségéhez tartozik a jól felszerelt kabin és a vontatmány légfékezése. Gyártója az 1914-ben alapított török Başak Traktör cég.

McCormick X6.414 P6-Drive

A McCormick kiemelkedő traktorcsaládja az új X6.4 (P6 Drive Stage V). Ígérete szerint egyesíti a sokoldalúságot, a teljesítményt és a kényelmet. Jól teljesít a szabadföldi és többcélú munkák, szénagyűjtés, rakodás során. A döntős típus 146 lóerős (551 Nm 1400 ford./p), váltója 24×24 fokozatú. Új a hidraulikus rendszer, a kabin és a kartámaszos vezérlőpult. Utóbbihoz elég egy joystick, nincs szükség a kis kiegészítő karra.

New Holland T5.100 S

Vegyes gazdálkodású üzemek mindenesének tervezték a T5 gépcsaládot 3,6 literes motorral. Korszerű technikát kínál kompakt méretben és gazdaságos fogyasztással. Az 5.100 típus 100 lóerős, nyomatéka 450 Nm (1300-as fordulaton). Váltója, ha a Syncro Shuttle verziót rendeljük, 12×12 fokozatú, illetve kúszófokozatokkal 20×20. Hátsó emelőműve 4,4 tonnát, az első 1,67 tonnát bír el.

​A legjobb ültetvényes (speciális) traktorok

Forrás: Massey Fergusson

New Holland T4.120F DC 32×16

Vadonatúj a T4 típuscsalád, még csak most indul a szériagyártása. Nagyon fordulékony, kis nyomtávú, de erőteljes a T4.120F, amely típusjelzésének megfelelően 120 lóerős. Jelentős vívmány a kilátást javító, csupán 96 cm magas motorháztető. Ez az FPT ultrakompakt, négyhengeres motorjának köszönhető. Váltója elektrohidraulikus, 32×16 fokozatú, ami opciósan 44×16 is lehet. Teljesen sík padlós, négyoszlopos fülkéje túlnyomással, karbonszűrővel óvja a kezelőt permetezés közben. A hátsó emelő teherbírása 2,52 tonna, a mellsőé (opciósan) 1,5 t.

BCS Spirit 70 Dualsteer

Szembetűnő és praktikus a derékcsuklóval kombinált kormányzás. A gép teljes szélessége csak 1155 mm, motorja 63 LE-s (Kohler KDI), nyomatéka 205 Nm. Mechanikus váltója 12×12-es, és nem hiányoznak az intelligens funkciók (Power Clutch, Smart Brake & Go). Hidraulikája 37 vagy 48 liter/perc teljesítményű, a független kormányműnél ez 13 liter/perc. Összesen 11 mechanikus vagy elektronikus szelep vezérelhető. Maximális emelőképessége hátul 1,9 tonna, elülső függesztőkarral 650 kg.

Claas Nexos 260

Alacsony motorházteteje alatt 120 lovas erőforrás lapul (Nexos). Konfigurációtól függően a Nexos nyomtávja lecsökkenthető 920 mm-re, de akár 1800 mm-re is növelhető. Közben megmarad az 54 fokos kormányzási szög, így a fordulókör csak 3,35 méter. Váltója 30×15 fokozatú (revershift és twinshift funkcióval), és úgy helyezték el, hogy a fülke padlója sík legyen. A traktor csúcsnyomatéka 466 Nm (1500 ford./percnél). A speciális munkaeszközök széles választékával a traktor több mint 20 hidraulikus konfigurációra alkalmas. Hátsó emelőműve 3,1 tonnát, az első pedig akár 2,8 tonnát bír el. Fülkéjét szűrőrendszer védi.

Massey Ferguson 3 Speciality

Főleg gyümölcsösök műveléséhez tervezték a legújabb 3FR.115-öt. Motorja szintén új: 3,6 literes, 120 lóerős, 465 Nm-es. Kipufogógáz-utókezelő rendszere kompakt (a kategóriában gyakori módon), így jól elfér a motorháztető alatt. Ívelt alváza révén 3,48 m a fordulókör. Speedsteer funkciója révén elég két kormányfordulat, közben automatikusan vezérelt a négykerék-hajtás. Választható sebességváltói 15×15, 30×30 vagy 30×15 fokozatúak. Hátsó teherbírása akár 3,1 tonna, míg elöl opciósan 2, 5 t. Kabinja sík padlós, a vezérlés elrendezése ergonomikus, az akkumulátort áthelyezték az üléspozíció javítása kedvéért.

Rigitrac SKH 60

Alpesi munkákhoz fejlesztették ki, speciális funkciókkal a lejtőn végzett munkához. A legújabb modell C-profilú csuklós alváza robusztus. Rendelhető hozzá elsőtengely- és négykerék-kormányzás vagy oldalazó „rákkormányzás”, sőt késleltetett rendszer is. Ennél a hátsó tengely addig nem kormányoz, amíg az elülső be nem fordul 10 fokkal. Deutz motorja 75 lóerős, nyomatéka 240 Nm (1600 ford./percnél). Hidrosztatikus váltója fokozatmentes eco drive. Az első és a hátsó emelőmű alapfelszerelés, mindkettő 2 tonnát bír. Kabinja dőléskompenzációval is kérhető: ez akár 30%-kal módosítja a fülke helyzetét.

Landini Rex 4-120GT Robo-Shift

A gépcsalád négy változata közül a GT nagy gyümölcsösökhöz és szabadföldi munkákhoz készült. A 2,9 literes Deutz-AG motor 112 lóerős, nyomatéka 420 Nm. Emissziószűrése jól elfér a motorháztető alatt. Robo-Shift váltója automata powershift 36×12 fokozattal (opciósan 48×16). A sebességváltót többfunkciós joystick vezérli, fékrendszere kuplung nélküli. Elektronikus hátsó emelője 3,4 tonnát bír, elöl pedig opciósan 1,7 tonnát. Kabinját két független hidro-szilentblokkra szerelték, a fülke levegőjének szűrése opciós.

Antonio Carraro Mach 4 Tony

Ezt a négy gumihevederes gyümölcs- és szőlőültetvény-traktort 98 lóerős Kubota motor hajtja 330 Nm nyomatékkal (1500-as fordulaton). Fokozatmentes, hidrosztatikus meghajtása független motorfordulatszám-szabályozással és egy hidraulikus váltógombbal rendelkezik. Irányváltás bármely sebességnél lehetséges. Lejtős munkavégzésnél a váltó a helyén tartja a traktort (stand still). A gép szélessége csak 1306 mm széles, így ideális keskeny sorokhoz, míg az 1645 mm-es tengelytáv biztosítja a stabilitást. Hátul 2,4 tonna az emelőképesség, elöl 1 t. Fülkéje túlnyomásos és klimatizált.

The Conversation

Ne hagyd ki!