Napjainkban a változó birtokszerkezet, amely akár egyre nagyobb táblaméreteket eredményezhet, az időjárás kiszámíthatatlanságából adódóan a folyamatosan rövidülő időintervallumok a betakarításra, valamint a képzett munkaerő (gépkezelő) számának csökkenése - csak, hogy néhány felvetődő problémát említsünk - mind azt eredményezik, hogy a mezőgazdasági gépgyártók minden eddiginél nagyobb kapacitású gépeket gyártsanak, amik megoldást tudnak nyújtani a fenti problémákra.
Ezek a megoldandó kérdések hívták életre az X9-et, a John Deere minden idők eddigi legnagyobb betakarító kapacitásával rendelkező kombájnját, ami új lépcsőfokot jelent a betakarításban.
A vágóasztal is újdonság
Egy ekkora kombájn hatékony használatához elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű anyagáram bejuttatása a gépbe, ami új vágóasztal-típusok fejlesztését tette szükségessé. Így a John Deere új típusú vágóasztalokkal bővítette a kínálatát. Ezek a típusok a HD (vagyis Hinged Draper) csuklósvázú hevederes vágóasztal-család tagjai.
Ezeknek a közös jellemzője, hogy a három szekcióból álló kaszaszerkezet eredményeként, ekkora szélesség esetén is egyedülálló talajkövetést tesznek lehetővé, mivel a két oldalszárny-rész tarlókerekeinek segítségével külön-külön követi a talajfelszínt.
A vízszintes elmozdulás a vágóasztal széleinél (mérettől függően) akár 3317 mm is lehet, ami a talajhoz képest akár 10 fokos elmozdulást is jelenthet. A levágott termény behordását a ferdefelhordóhoz pedig a hagyományos csigás továbbítás helyett, heveder végzi. További előny, hogy ezek a vágóasztalok alapfelszereltségként felszerelhetőek mindkét oldalon repce oldalkaszával.
A vágóasztalok 1200 mm-es mélysége (behordó heveder szélessége), valamint a heveder „magmentő" profil kialakítása mind azt segítik elő, hogy a betakarítás veszteségeinek minimalizálását már a vágóasztaltól biztosítani tudjuk.
Ezek a vágóasztalok is, a John Deere-tól megszokott módon egyszerűen, egy mozdulattal, a multicsatlakozón keresztül kapcsolhatóak a kombájnhoz elektromosan, hidraulikusan és mechanikusan egyaránt.
Két rotoros technológia
Az X9-es kombájn egyik kiemelkedő és a korábbiaktól eltérő tulajdonságához. Ez a gép ugyanis két darab nagy méretű rotorral rendelkezik. A gép működési elve az „S" kombájnokhoz hasonlóan tisztán rotoros, vagyis a cséplés és a leválasztás is a rotorban történik.
Az XDS rotorok méretei: 610 mm átmérő, 3510 mm hosszúság. A tisztítást a piacon található legnagyobb, 7 m2 felületű rosta végzi. A megtisztított mag innen a hatalmas, 16.200 literes magtartályba jut, ahonnan 186 l/mp sebességgel ki is tudjuk üríteni azt.
Szecskázóból 68 késes, finom aprítású vagy 124 késes, extra finom aprítású lehetőségek közül választhatunk az igényeinknek megfelelően és a szecskát akár 15 m szélességben, nagyon egyenletesen is szétszórhatjuk a gépen található hidraulikus pelyvaterítő segítségével.
Amennyiben a szalmát is használni szeretnénk, úgy azt természetesen rendre is tudjuk rakni. Fontos kiemelni, hogy a gép kíméletes melléktermék kezelése miatt (amihez többek között a nagy, 610 mm átmérőjű rotorok is hozzájárulnak), kiváló minőségű szalma előállítására is képes.
Saját fejlesztésű motor
Fotó: Kite Zrt.
Mindezekhez az energiát a John Deere 13,6 l hengerűrtartalmú, saját fejlesztésű, speciálisan ebbe a gépbe tervezett motorja biztosítja, ugyanis a John Deere az egyetlen olyan gépgyártó, aki saját maga gyártja az erőforrást a gépeihez.
Ez több ok miatt is fontos. Egyrészről eleve ebbe a gépbe fejlesztett, alacsony fordulatú (1900 ford./perc) és nagy nyomatékú motort használnak, nem közúti járművekből átemelt, más célra szánt erőforrást.
Ezen kívül szervizeléskor vagy egy esetleges meghibásodás során, amikor fő szempont a gyorsaság, a KITE Zrt. jól képzett szakembergárdája el tudja látni a gépet, és nem kell egy külön cég szervizesére várnunk.
Professzionális hajtáslánc
Az erőátvitelben a ProDrive XL fokozatmentes sebességváltó jelent újabb mérföldkövet. A John Deere mérnökei nem 1 db nagyobb kapacitású hidromotort alkalmaztak az X9 kombájn esetén, hanem 2 db kisebbet.
20 km/h fölötti sebesség esetén, vagyis közúti haladáskor csak az egyik hidromotor dolgozik, ezzel is hatékonyabbá és kisebb energiaigényűvé téve az erőátviteli rendszert.
Az X9 kombájnszéria elérhető mind hagyományos kerekes, mind gumihevederes járószerkezettel, ami nagy méretű felfekvőfelületének köszönhetően csökkenti a talajtaposás okozta talajtömörödést, valamint a gép járóképességét is növeli, akár kedvezőtlenebb talajviszonyok esetén is. A John Deere X9 kombájnszéria tehát hatalmas területteljesítménye révén új lépcsőfokot jelent a betakarításban.
A tervezés során a kapacitáson felül pedig a hatékonyság volt a másik legfontosabb szempont, ami mind a környezetterhelés csökkentése, mind a gép gazdaságos üzemeltetése szempontjából nagyon nagy jelentőséggel bír.
A digitális mezőgazdaság csúcsa
Fotó: Kite Zrt.
Ha John Deere kombájnokról beszélünk, akkor mindenkinek eszébe jutnak a cég által fejlesztett telematikai rendszerek is, amik még hatékonyabbá teszik a gépeink használatát.
Fontos kiemelnünk, hogy a John Deere kombájnok mindegyike eleget tesz a „Mezőgazdaság digitális átállásához kapcsolódó precíziós fejlesztések támogatása" című pályázat követelményrendszerének, valamint, hogy ezeknek a követelményeknek a cég szinte minden kombájnja több mint 1,5 évtizede megfelel.