A 2008-ban kezdődő világgazdasági válság hozta el a globális pezsgőpiac fellendülését. A pezsgőfogyasztás azóta is növekszik. Ebből a trendből profitálnának tokaji borászok, akik a helyi szőlőfajtákból készült pezsgőkkel hódítanák meg a piacot.
Felívelőben a tokaji pezsgő
A globális pezsgőpiac fellendülését a 2008-ban kezdődő világgazdasági válság hozta el. Ekkor a meglehetősen drága, de keresett franciaországi champagne fogyasztásának a visszaesésétől tartva a kereskedők olyan kedvezőbb árú, de igen jó minőségű pezsgőket is felvettek a kínálatukba, mint a spanyolországi cava vagy az olaszországi prosecco. A vásárlók megkedvelték ezeket az italokat, ami jó hatással volt a nagy francia testvér forgalmára is. A pezsgőfogyasztás azóta is növekszik.
Ezt a trendet szeretnék meglovagolni Tokaj-Hegyalján is, ahol a helyi szőlőkből kiváló pezsgő (is) készül.
A furmint kifejezetten alkalmas arra, hogy egy új arcát mutassa meg a pezsgőben, hiszen egy kései szüretelésű fajta, ezért egy bizonyos érettségi szinten olyan savszerkezetet biztosít, amelyből kiváló pezsgő születhet. A hárslevelű is hasonló tulajdonságokkal rendelkezik, de talán kevésbé intenzív, mint a furmint, viszont pezsgők házasításához kifejezetten alkalmas a hárslevelű. Ezzel bemutatható a furmint három arca: lehet belőle készíteni pezsgőt, száraz bort, de mindenekelőtt aszút
- idézi Kalocsai Lászlót, a Bodrogkeresztúri Dereszla Pincészet birtokigazgatóját a Növényvédőszer.
Saját kristálypoharat kapott a Tokaji Aszú
Egyébként a napokban írtunk róla, hogy egyedi és hivatalos kristálypoharat tervezett a tokaji aszúhoz egy szakértői csapat. A munkájuk majdnem egy évig tartott, és mostanra fejeződött be a projekt. Ripka Gergely és a Halimba-Crystal eredetileg több poharat készített a borhoz, melyek közül egy nagyjából 40 fős szakértői csapat választotta ki a legmegfelelőbbet. A történelem első tokaji aszú pohara kiemeli a bor egyedülálló jellemzőit, beleértve annak illatát, aromáit, egyedi ízét, ízintenzitását és a cukortartalmát is.
Ripka Gergely - borszakíró, a projekt megálmodója és az alkotói csapat tagja - elárulta, a pohár kialakításának a fő szempontja az volt, hogy eltérjenek a hagyományos, kis, desszertboros poharaktól, és egy újszerű, formabontó, könnyen felismerhető dizájnt alkossanak.
Olyan formát kerestünk, amely méltó az aszú nagyságához, komplexitátáshoz, így egy nagyobb kehelyforma született meg a végére. Nagyon fontos az is, hogy a nyelv melyik részére érkezik a pohárból a bor. Ha például hátra érkezik, az inkább a kesernyés ízeket emeli ki jobban, ha előre, akkor inkább az édes ízeket érezzük hangsúlyosnak. Fontos volt, hogy az aszú összetett ízvilága egyensúlyosan érződjön, a cukor, a savak, a botritisz, valamint a fahordó és az alkohol közül egyik se kerüljön előtérbe a többi rovására. Nem is gondolnánk, de ebben bizony milliméterek is számítanak
- idéztük Ripka Gergelyt.