A stratégiai kutatásokkal és előrejelzésekkel foglalkozó BloombergNEF szerint az elektromos autók gyártása 2026-ra azonos szinten lesz a benzines és dízel autókéval. 2027-től pedig már olcsóbban lehet majd ezeket előállítani, mint a hagyományos, fosszilis járműveket.
A kutatás szerint egy közepes méretű elektromos autó jelenlegi átlagos adózás előtti kiskereskedelmi ára 33 300 euró (11,9 millió forint), szemben egy benzines autó 18 600 eurójával (6,7 millió forint). Az előrejelzések szerint 2026-ra viszont mindkettő körülbelül 19 000 euróba (6,8 millió forint) kerül majd. Az évtized végére pedig megtörténhet, hogy ugyanaz az elektromos autó adózás előtt 16 300 euróba (5,8 millió forint), míg a benzines autó 19 900 euróba (7,1 millió forint) kerül - legalábbis BloombergNEF számításai szerint, amelyeket a hvg.hu idéz.
Jóslatok
Az UBS befektetési bank előrejelzése szerint az elektromos autók gyártása még ennél is hamarabb, 2024-re kerül ugyanannyiba, mint a hagyományos autóké. A tisztább közlekedésért kampányoló, brüsszeli székhelyű nonprofit szervezet, a Transport & Environmentbecslése szerint megfelelő politikával az akkumulátoros elektromos autók és kisteherautók 2035-re elérhetik az értékesítés 100 százalékát Nyugat-, Dél- és Kelet-Európában. Az EU pedig 2035-ben pedig meglépheti a hagyományos motorú autók betiltását úgy, hogy a piac készen áll az átállásra.
6 tipp vásárlóknak
A környezettudatosság és a költséghatékony megoldások terjedésével egyre többen választanak elektromos autót Európában. A megfelelő töltési infrastruktúra hiányosságai azonban továbbra is hátráltatják a környezetbarát közlekedés tömeges elterjedését.
A LeasePlan legfrissebb kutatása szerint az európai országok zöme már készen áll az elektromos mobilitásra. A flottakezelő vállalat felmérésének eredménye azt mutatja, tavaly csaknem megduplázódott a regisztrált elektromos meghajtású gépjárművek száma, az új autók eladásaiban pedig 16 százalékra nőtt az arányuk.
A villanyautópiac egyik legjellemzőbb problémája továbbra is a nyilvános töltőpontok infrastruktúrájának alulfejlettsége. Bár egyre több a töltőállomás (Magyarországon is elindult több fejlesztési program), a számok még mindig nem elég meggyőzőek az elektromos gépjárművek mellett azok számára, akik új autót szeretnének vásárolni.
A felmérést készítő vállalat 6 tippet adott a döntéshozóknak és a vásárlóknak. ITT megtalálod.