A közösségi média platformokhoz köthető szponzorációs piac értéke 2019-ben meghaladta a 8 milliárd dollárt. Egyes becslések szerint jövőre ez a szám elérheti a 15 milliárd dollárt is. Azonban a tartalomgyártók igényei megváltoztak, illetve új kihívók érkeztek a piacra. Hatalmas verseny alakult ki a vállalatok között, a cél a tehetséges alkotók bevonzása-olvasható a Reuters cikkében.


A közösségi média platformok népszerűsége évről-évre megállíthatatlanul növekszik, amiből senki nem akar kimaradni. Rengeteg ember ragadott kamerát, hogy a feltöltött videóival dollármilliókat keressen, sokszor sikeresen. A tartalomkészítők az elmúlt években jellemzően két bevételi forrásra számíthattak: hirdetésekből származó jövedelemre és márkaszponzorációkra. Elindult azonban egy paradigmaváltás. Egy közösségi média platform bevételei ugyanis végsősoron a felhasználóitól származnak. Minél többen látogatnak egy platformot, annál több vállalat akar reklámozni ezen felületen. A monopolhelyzetben levő vállalat pedig jóformán kénye-kedve szerint árazhatja be a hirdetési felületeit. Legalábbis egy darabig így volt.

Háború az alkotókért

A tartalomgyártók szépen fokozatosan átvették a hatalmat a közösségi média vállalatoktól. De úgy is mondhatnánk, hogy öntudatra ébredtek. Hiszen végső soron a platformok az alkotóknak, influenszereknek köszönhetik a felhasználóikat. Vegyük példának a világ legnépszerűbb youtuberét, PewDiePie-t. Neki a YouTube-on több mint 110 millió (!) feliratkozója van. Minden nap feltölt egy videót, melyek mindegyike többmilliós nézettségi számokat produkál. Óriási csapás lenne a YouTube-nak, ha átpártolna egy másik szolgáltatóhoz, ahova valószínűleg a többmilliós tábora is követné. Az elmúlt években egyértelműen körvonalazódott, mekkora befolyásoló erejük van ezeknek a tartalomgyártóknak.

Éppen ezért hatalmas verseny alakult ki a vállalatok között, hogy megszerezzék a legtehetségesebb közösségi-média sztárokat. Ez a szemléletváltás természetesen az alkotóknak is kapóra jött. A cégek számos új finanszírozási formával bővítették az együttműködési programjaikat, hogy minél csábítóbbak legyenek a feltöltőknek.

Érdemes megjegyezni, hogy ezek a platformok nagyon hasonlóan működnek, bizonyos algoritmusok alapján videókat, tartalmakat ajánlanak a felhasználóknak, amelyek a szoftver elemzése alapján érdekelhetik a látogatót. Rengeteg tartalomgyártó kritizálta ezeket az algoritmusokat, mondván, hogy teljesen kiismerhetetlen, hogyan működnek, ráadásul folyamatosan változtatják a működési elveket. Számos vállalat erre a problémára épít, és átlátható, megbízható ajánlási algoritmusokkal invitálják a népszerű embereket.

Miben sántikálnak a vállalatok?

A verseny nagyjából 50 millió tehetséges tartalomgyártó kegyeiért folyik. És mi a legjobb motiváló eszköz? Bizony, a pénz. Az egyik legújabb kihívó, a TikTok például egy 2 milliárd dolláros alkotói alapot hozott létre, amiből a sikeres és feltörekvő tartalomgyártókat finanszírozza.

A YouTube az elmúlt 3 évbn összesen több mint 30 milliárd dollárt fizetett ki tartalomgyártóknak és médiavállatoknak. A népszerű videomegosztó egy új szolgáltatást tesztel, a YouTube Shorts-ot, ami lényegében egy TikTok utánzat. A vállalat nemrég egy 100 millió dolláros alapot hozott létre a Shorts alkotóinak.

A Facebook, amelyből régóta hiányoztak a bevételszerzési lehetőségek, rengeteg új funkciót jelentett be, melyek kifejezetten az alkotókra fókuszálnak. Ilyen például a Facebook Gaming, amellyel a videojáték-streamelők, illetve versenyzők juthatnak bevételhez. Az Instagram pedig előfizetői funkciókat tesztel, melynek keretein belül azok a követők, akik befizetik az adott összeget, exkluzív tartalmakhoz juthatnak.

Érdemes megemlíteni a Snapchat-et is. A vállalat tavaly november óta több mint 130 millió dollárt fektetett a „Spotlight" nevű új funkciója népszerűsítésére, természetesen az alkotók finanszírozásával.

A Twitter pedig ebben a hónapban egy „borravaló" funkcióval szerelte fel a platformját. Ezzel lényegében bárki támogathatja az általa kedvelt posztolót.

Ezek az intézkedések fontosak, mert ha a tartalomgyártók elfordulnak egy platformról, akkor a vállalat bukása garantált. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a Vine esete. A Vine-t sokan a TikTok elődjeként emlegetik. A platform a 2010-es évek derekán óriási népszerűségnek örvendett. Azonban volt egy nagy probléma. Az alkotók nem jutottak bevételhez a videóikból. Nem is kellett sok idő, szinte mindenki elfordult a szolgáltatótól, amely végül 2016 környékén megszüntette az új tartalmak feltöltésének lehetőségét. Az eredmény csúfos bukás lett.

The Conversation

Friss

Photo by Olga Guryanova on Unsplash

Az orvosi kamara figyelmeztette a rendőrséget a bilincs ügyében

Egyetértenek a korrupció felszámolásával, de az orvosok bilincses megszégyenítését feleslegesnek gondolják. Illetve a vesztegetők elleni fellépés is kaphatna nagyobb nyilvánosságot.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Elég lesz a normális megélhetéshez a 200 ezres minimálbér? Számoljunk!

A KSH felmérése alapján valamivel több kellene a normális megélhetéshez a magyarok szerint, mint amennyi nettó marad a megemelt minimálbérből. Mutatjuk, hogy mennyivel több.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Unsplash

300 év sem volt elég, hogy megtisztítsák a Facebook-ot a gyűlölettől

A Wall Street Journal olyan belső dokumentumokhoz jutott, amelyekből kiderült, hogy a Facebook moderátorai mennyi időt töltöttek 2020-ban a kényes tartalmak ellenőrzésével. Az adatok remekül tükrözik, hogy mennyi gyűlölet és erőszak van a világban.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!