Joby Aviation légitaxi
Joby Aviation

Tekintélyes távot tett meg a hidrogénhajtású légitaxi

Sikerrel teljesített egy 840 kilométeres tesztrepülést a Joby Aviation hidrogénhajtású függőleges fel- és leszállású gépe (eVTOL). A cég 2025-ben szeretné kereskedelmi üzembe állítani a légitaxi-szolgáltatását.


A prototípus repülése során keletkező egyetlen melléktermék a vízgőz volt, lévén a jármű folyékony hidrogén üzemanyagcellával, valamint hidrogén-elektromos hajtásrendszerrel működik - írja a HVG.

Így működik

A hidrogén egy üzemanyagcellás rendszerbe kerül, ami hőt, vizet és elektromosságot állít elő – utóbbi hajtja meg a repülő taxi hat villanymotorját. A megmaradt akkumulátorok a fel- és leszálláskor adnak extra energiát.



A Joby Aviation 2025-ben szeretné kereskedelmi üzembe állítani a légitaxi-szolgáltatását, amelyhez nem szükséges fel és leszállópálya, így ideális a rövid utazásokhoz. A hatótávja azonban korlátozott, nagyjából 160 kilométert tud menni két töltés között egy akkumulátoros változat.


Ennek az elképzelésnek a megvalósításában az egyik fő akadály a fenntartható forrásból származó folyékony hidrogén beszerzése. Amint az Inc. megjegyzi, ez volt az egyik fő tényező, amely megakadályozta, hogy az Universal Hydrogen, egy mára már bezárt startup vállalkozás sikerrel járjon. Ez a vállalat és a ZeroAvia az elmúlt néhány évben hidrogénüzemű repülőgépek tesztrepüléseit hajtotta végre. A Joby Aviation azonban bízik abban, hogy a hidrogén és a zöld hidrogénellátás és -elosztás elegendő támogatást kap a kormányoktól.

Jöhetnek a városi légitaxik Kínában

Korábban írtunk róla, hogy függőleges fel- és leszállásra képes, a teszteken jól szereplő elektromos légitaxit mutattak be a nagyközönségnek tavasszal Kínában. Az AutoFlight légi közlekedési vállalat eVTOL (Vertical Take-off and Landing) járműveinek 600 fel- és leszállóhelyből álló hálózatot terveznek létrehozni Sencsenben 2025 végéig. Így az ázsiai országban indulhat először légitaxi-szolgáltatás várhatóan 2026-ban.



A légitaxi a kínai bemutatórepülésén egy hagyományos autóval nagyjából 3 órán át tartó városi utat sikerült teljesíteni kevesebb, mint 20 perc alatt, 80-100 méteres magasságban utazva. A távolság légvonalban majdnem 58 kilométer, közúton pedig legalább 98 kilométer lett volna. Azonban a levegőben nem gátolta a közlekedést például a közúti forgalom sem.

Ne hagyd ki!