Létezik egy olimpiai éremtábla, melynek élén nem egy ország végzett
Fotó: Kyle Dias on Unsplash

Szupercipő repítette a sportszergyárót az olimpiai éremtábla elejére

Véget ért a világ talán legkülönlegesebb olimpiája. Tokióban az Egyesült Államok végzett az éremtábla elején. Viszont, ha csak az atlétikát nézzük, érdekes eredményre figyelhetünk fel. Nem egy ország, hanem egy márka léphetett fel a dobogó legfelső fokára.



A Nike-ról van szó. Kiderült ugyanis, hogy azok a sportolók, akik Nike cipőkben versenyeztek az olimpiai számokban, a 33 éremből 21-et bezsebeltek. Mi sem bizonyítja jobban, hogy a „szuper cipőnek" titulált lábbeli valóban felsőbbrendű lehet a versenytársak portékájához képest. Felmerülhet a kérdés, hogy létezik-e jobb marketingkampány, mint egy olimpiai sikeráradat? Erre a versenytársak szolgálhatnak válasszal.

Régi alapanyagok új köntösben

A Nike a 2016-os riói olimpián debütált a Vaporflys nevet viselő szupercipőjével. A cipővel felvértezett sportolók a maratont és az összes többi, hossztávú atlétikai versenyt is dominálták. A Vaporflys titka a kialakításában rejlik. A talpában található szénszálas vagy merev lemezeket egy habpárna veszi körbe, amely minden lépéssel energiát ad vissza a futónak. Ez a kombináció négy százalékkal nagyobb energiahatékonyságot biztosít, amely egy hosszú versenyen perceket faraghat le a sportoló pályaidejéből. A sportszergyártó a tokiói olimpiára is felkészült, így 2019-ben még jobban felturbózta a szupercipőt.

A Nike sikerét mutatja, hogy a riválisok, így az Adidas, a Puma, a New Balance és a Brooks is elkezdte lemásolni a cég technológiáját. Na jó, fogalmazunk úgy, hogy ők is hasonló irányba mentek el a cipők fejlesztésével, ami a merev betéteket és a habszivacs borítást takarja. Szóval mégis csak másolják a Nike-t. Viszont egyelőre úgy néz ki, hogy a riválisok nem tudnak olyan mértékű energiavisszanyerést elérni, mint az eredeti alkotó.


Min múlik a siker?

Nézzünk néhány eredményt!

  • A tokiói 11 férfi egyéni verseny közül a Nike-szponzorált atléták 3-at domináltak
  • A nők esetében ugyan ez a felállás
  • Három Nike-atléta olimpiai rekordot döntött
  • A férfiak és a nők 800 és 1500 méteres versenyein a Nike a hat-hat dobogós helyből ötöt-ötöt „bezsebelt"
  • Az új technológiával készült cipőben futó versenyzők megdöntötték az 500, az 5000 és a 10000 méteres versenyek rekordjait is

Viszont az is kiderült, hogy a cipők csak hosszútávon jelentenek előnyt. A rövidebb távokat már inkább az Adidas, a Puma és a New Balance által szponzorált atléták dominálták. Emellett rengetegen kritizálják a Nike-t, mondván, hogy a technológiája elveszi a sportolók érdemeit. A cég azzal védekezett, hogy semmilyen alapanyagot nem használ a cipőihez, amelyek tiltva lennének, egyszerűen csak jobban tervezik meg a lábbeliket. Az is hozzátette, hogy a versenyeredmények a sportolók érdemei, a cég csak segít kihozni belőlük a maximumot.

Mindenesetre aligha létezik jobb reklám, mint egy olimpiai siker, így valószínűleg keresletnövekedés előtt áll a Nike. A leendő sportolói érdeklődésekről már nem is beszélve.

A Nike az elmúlt évben 44,5 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el.

Ne hagyd ki!