Asszertívnak lenni mindenhol kifizetődő. Ez egy olyan kommunikációs híd két fél között, amikor egyikük akarata sem marad figyelmen kívül. A magánéletben persze rá lehet hagyni a másikra a dolgot olykor, az üzleti életben viszont már kevésbé: határozottnak, ugyanakkor empatikusnak is kell lenni. Legyen szó ügyfelekről vagy tárgyalásról, az asszertivitás a kulcs ahhoz, hogy mindenki számára előnyös üzletet csapjunk nyélbe.
Asszertivitás, avagy az üzleti kommunikáció alfája és omegája
Az üzleti világban az őszinte, egyenes és asszertív kommunikáció fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni. Az asszertivitás nem arról szól, hogy agresszívan vagy dominálva kommunikáljunk. Sokkal inkább arról, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a saját véleményünk képviselete és mások nézőpontjának megértése között. Ha helyesen alkalmazzuk, előnyös kapcsolatokat fogunk kialakítani hosszú távon is.
Másik fejével gondolkodás, win-win szituációk kialakítása: a tárgyalási stratégiák jolly jokere
Az egyik leghatékonyabb tárgyalási stratégia, ha képesek vagyunk mások szemszögéből gondolkodni. Ha megértjük a másik fél szükségleteit és prioritásait, úgy tudjuk kialakítani az ajánlatunkat, hogy az az ő érdekeiket is figyelembe vegye. Ez olyan win-win helyzeteket teremt, ahol mindkét fél úgy érzi,valami értékeset nyert az üzletből. Az asszertivitás lehetővé teszi, hogy magabiztosan tárgyaljunk, miközben megőrizzük az empátiát és tiszteletet a másik fél aggodalmai iránt.
Az ügyfélnek, üzleti félnek mindig igaza van – még akkor is, ha nincs!
Klisé, már-már unalmas, mégis örök a fenti igazság. Az erős és sikeres kapcsolatok építésének kulcsa abban rejlik, hogy az ügyfél azt érezze: megértették és tisztelik őt. Még ha az ügyfél téved is szerintünk, fontos, hogy a helyzetet taktikusan, diplomatikusan és asszertíven kezeljük. Ha kell, fogjuk meg az ügyfél kezét, vezessük végig az úton – akár alternatív megoldások felajánlásával vagy világos határok kijelölésével, de mindvégig maradjunk empatikusak iránta. A lényeg tehát nem a behódolás, hanem a szakértői imázs megteremtése.
Így fejlesszétek tökélyre az üzleti kommunikációt csapaton belül, és tegyetek szert maximális asszertivitásra
A Develor asszertív üzleti kommunikációs kurzusok keretében a csapatok és egyéni résztvevők egyaránt lehetőséget kapnak arra, hogy tökéletesítsék kommunikációs készségeiket és elsajátítsák az asszertivitás kulcsfontosságú elemeit. A tréningek az elméleti tudás mellett gyakorlati feladatokon keresztül is segítenek abban, hogy a résztvevők a tanultakat élesben is alkalmazhassák. Így magabiztosabbá válhatnak és képesek lesznek kezelni a legkülönbözőbb üzleti helyzeteket is - legyen szó tárgyalásról, ügyfélszolgálatról vagy akár csapatmunkáról. (x)