Egyértelmű szabályozást sürget a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) a mesterséges intelligencia (AI) felsőoktatásban történő felhasználására.
A HÖOK közleményében kiemelte: az AI-t nem tiltani, hanem felhasználni kell a hatékony tanulásra. Megjegyezték: a fiatalok körében rohamosan terjed a mesterséges intelligencián alapuló eszközök használata, ezért egyre fontosabb, hogy a felsőoktatásban betöltött szerepük definiálva legyen. A legcélravezetőbb megközelítés, ha a mesterséges intelligenciára "eszközként tekintünk", amit be kell építeni az oktatási és tanulási folyamatokba - fogalmaztak a közleményben.
Indítványozzák, hogy a szakdolgozatokra vonatkozóan legyenek egyértelműen tisztázva a mesterséges intelligencia segítségével készített részek hivatkozásának szabályai az intézményi tanulmányi és vizsgaszabályzatokban.Javasolják azt is, hogy az intézmények indítsanak kurzust, amelyen megtanítják az adott tudományterület AI-lehetőségeinek használatát.
Ajánlást tettek arra is, hogy a felsőoktatási intézmények törekedjenek azon számonkérési formák előtérbe helyezésére, amelyek készségeket és a tudományterület megértését helyezik előnybe a lexikális tudással szemben. Kitértek arra, hogy az oktatói munka hallgatói véleményezése térjen ki a mesterséges intelligencia oktatásba építésének hatékonyságára, a felsőoktatási intézmények biztosítsanak hozzáférést a képzésben használatos AI-eszközökhöz és szervezzenek továbbképzést az oktatóknak a mesterséges intelligencia oktatásban való felhasználásáról.
A mesterséges intelligencia elképesztően gyorsan fejlődő ágazatán belül talán a generatív AI-eszközökben rejlik a legtöbb lehetőség. Sajnos azonban az új technológia hátulütői is egyre nyilvánvalóbbá válnak – ezeket ebben a cikkünkben mutattuk be.